
ARTICLE

Transregional by design: The early communist press in
the middle east and global revolutionary networks

Burak Sayim

New York University Abu Dhabi, Abu Dhabi, United Arab Emirates

Abstract
This article traces the circulation of newspapers and journals as physical objects to reconstruct Middle
Eastern communists’ global connections. I argue that post-First World War Middle Eastern and North
African revolutionary militancy was closely linked to global networks. The extensive transregional and
transimperial circulation of the communist press discussed here traces these close connections. The
Communist International represented a novelty as a self-proclaimed centralist worldwide party.
Distinctively, it brought together the means and the will to centralize (much of) global radicalism.
This argument also serves to locate the early and mid-1920s as a transitional period in the history of
left-wing movements: the means provided by a World Party intersected with the network-like structure
of the pre-Comintern revolutionary milieux. The article aims to contribute to global history by discussing a
regional –Middle Eastern – political current, not as the aggregate sum of its national components, but as a
product of a global process.

Keywords: Communist International; press; transregional; Middle East; revolutionary networks

In early 1921, Zeinel Faisal burst into a coffeehouse in Akron, Ohio. He was armed with twenty-five
issues of his ‘beloved Ziya’ (Light), an Ottoman Turkish language weekly paper published by the
Communist Party of Bulgaria in Sofia. Turkish and Albanian migrant workers patronised the cof-
feehouse, and Faisal tried to sell the newspaper to these workers. Faisal’s letter to the newspaper –
subsequently published in the twenty-forth issue of Ziya – failed to clarify how many papers he
actually sold. But in the small market of Ottoman Turkish language publications in Akron,
Faisal might have found a clientele. Also, upon receiving a batch of Ziya, Faisal reached out to several
US and Canadian newspapers to invite anyone who wanted to obtain his beloved paper. He
expressed his wishes to ‘reach the communist republic’ at once and complained about the
‘breadlines’ (written in English in the original Turkish letter) in the US. ‘Do you, too’, he asked,
‘have such breadlines over there?’1 About a year after Zeinel extended his greetings to ‘all genuine
communists’ via Ziya, the French occupants of Istanbul complained about the paper being smuggled
into the city and sold illegally.2 Although Istanbul, Akron, and Sofia formed an unlikely trio, the
networks constituted around this particular paper are hardly an oddity. On the contrary, the written
word travelling across borders to create transnational linkages constituted a quintessential feature of
the post-Great War communist movement.

Taking this premise as a starting point, the article seeks to use communist publications to track
the connections of Middle Eastern communists with global radical networks. I use this instrument

© The Author(s), 2022. Published by Cambridge University Press. This is an Open Access article, distributed under the terms of the Creative
Commons Attribution licence (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted re-use, distribution and reproduction,
provided the original article is properly cited.

1Cited: Mete Tunçay, BKP’nin Türkçe Yayın Organı: Ziya Gazetesi (1920-1923) ve Türkiye (Istanbul: Sosyal Tarih Yayınları,
2009), 21.

2Service Historique de la Défense, Paris (hereafter SHD), GR 20 N 1103, Renseignements 1922, Untitled note, no date.

Journal of Global History (2023), 18: 2, 216–235
doi:10.1017/S1740022822000250

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://orcid.org/0000-0002-3853-2307
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://doi.org/10.1017/S1740022822000250
http://crossmark.crossref.org/dialog?doi=https://doi.org/10.1017/S1740022822000250&domain=pdf
https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


to trace the transnational ties of the post-Great War communists, both within the Middle East and
between the Middle East and other regions. The article builds and expands upon three scholarly
literatures. The first concerns the vibrant Middle Eastern press in the late nineteenth and early
twentieth centuries.3 Cross-border connections forged through the press, not least through dias-
pora publications, have received their fair share of attention.4 Scholars like Arthur Asseraf also
affirmed the importance of non-publication means of communication such as rumours in the
region.5 This article aims to expand this literature by emphasizing the global implication of these
connections and their material/logistical side. By doing so, I argue that the all-too-convenient
regional unit of the Middle East should not be reified as an analytical tool. Rather, Middle
Eastern history, particularly its radical history, could only be fully appreciated through its global
interactions.6

The second strand of literature looks at radical papers as a space where global radical connec-
tions left their paper trail. Carefully tracking the ideas exchanged via the radical press, scholars
have dissected the global vistas of the militants who published these papers and the transnational
cooperation that made these publications viable.7 My article takes a different approach to follow-
ing the global aspects of the radical publishing scene. Thus, here, I will not discuss the otherwise
significant debates conducted in the pages of the communist journals.8 Instead of focusing on the
theoretical and intellectual connections, the article deals with the material side of global connec-
tions – from the ways of obtaining typeface to trajectories of papers’ circulation. In this sense, it
tries to bring this literature into conversation with the global history of communications, which
has paid attention to the infrastructure that rendered communication global.9

The protagonist of this history is the Comintern. Hence, as its third axis, my article aims to
contribute to the expanding historiography on this organisation. The Communist International
(Comintern or the Third International) was a global communist organisation founded under the
aegis of the Bolshevik Party after the October Revolution to strengthen newly-emerging commu-
nist organisations and expand them to regions where they did not exist. It came into being in 1919
as a direct result of the schism within the Second International during the First World War and

3Marwan R. Buheiry, ed., Intellectual Life in the Arab East, 1890-1939 (Beirut: American University of Beirut, 1981); Ami
Ayalon, The Press in the Arab Middle East: A History (New York: Oxford University Press, 1995), 28–105; Johann Strauss,
‘Who Read What in the Ottoman Empire (19th-20th Centuries)?’, Middle Eastern Literatures 6, no. 1 (January 2003): 39–76;
Cyrus Schayegh, The Middle East and the Making of the Modern World (Cambridge: Harvard University Press, 2017), 54–8;
Omar Youssef Cheta and Kathryn A Schwartz, ‘A Printer’s Odd Plea to Reform Legal Pluralism in Khedival Egypt’, Past &
Present 252, no. 1 (August 2021): 179–211.

4Reem Bailony, ‘Transnationalism and the Syrian Migrant Community: The Case of the 1925 Syrian Revolt’, Mashriq &
Mahjar: Journal of Middle East & North African Migration Studies 1, no. 1 (2013): 8–29; Stacy Fahrenthold, ‘Transnational
Modes andMedia: The Syrian Press in the Mahjar and Emigrant Activism duringWorldWar I’,Mashriq &Mahjar: Journal of
Middle East & North African Migration Studies 1, no. 1 (2013): 30–54.

5Arthur Asseraf, Electric News in Colonial Algeria (Oxford: Oxford University Press, 2019), 100–30.
6For a brilliant study connecting Ottoman and Asian regional histories with global history, see Cemil Aydin, The Politics of

Anti-Westernism in Asia: Visions of World Order in Pan-Islamic and Pan-Asian Thought (New York: Columbia University
Press, 2007).

7Ilham Khuri-Makdisi, Eastern Mediterranean and the Making of Global Radicalism, 1860-1914 (Berkeley: University of
California Press, 2013); Pietro Di Paola, ‘The Game of the Goose. Italian Anarchism: Transnational, National or Local
Perspective?’, in Reassessing the Transnational Turn: Scales of Analysis in Anarchist and Syndicalist Studies, ed. Constance
Bantman and Bert Altena (Dexter: PM Press, 2017), 118–35; Margaret Stevens, Red International and Black Caribbean:
Communists in New York City, Mexico and the West Indies, 1919-1939 (London: Pluto Press, 2017), 179–211; David M.
Struthers, The World in a City: Multiethnic Radicalism in Early Twentieth-Century Los Angeles (Chicago: University of
Illinois Press, 2019), 54–64.

8For an insightful example of this type of study, see Ali Raza, ‘Provincializing the International: Communist Print Worlds in
Colonial India’, History Workshop Journal 89 (April 2020): 140–53.

9Simone M. Müller and Heidi J. S. Tworek, ‘"The Telegraph and the Bank”: On the Interdependence of Global
Communications and Capitalism, 1866–1914’, Journal of Global History 10, no. 2 (July 2015): 259–83; Roland
Wenzlhuemer, ‘The Ship, the Media, and the World: Conceptualizing Connections in Global History’, Journal of Global
History 11, no. 2 (July 2016): 163–86.

Journal of Global History 217

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


the Bolshevik Party’s victory in 1917.10 At the Second Congress of the Comintern in 1920, nominal
president Grigory Zinoviev declared the goal of creating a World Communist Party with national
branches instead of a coalition of national communist parties.11

The Comintern was the first to possess the means to potentially centralize global radicalism.
Not all movements with global ambitions had the appetite for a centralized worldwide organisa-
tion; for some strands of anarchism, even the thought of global centralism would be sacrilegious.
Others, though sympathetic to the idea, lacked the means to create one. The presence of a cen-
tralized apparatus capable of moving money, people, and material around provided the
Cominternians with a crucial logistical advantage that none of their predecessors possessed.

The extensive transregional and transimperial circulation of the communist press discussed
here traces the connections between post-First World War Middle Eastern and North African
revolutionary militancy and the global networks. Newspapers, journals, and books circulated
among the revolutionary groups of the Middle East, North Africa, Europe, the Soviet Union
and occasionally the Americas in a wide range of languages.12 The scale of these connections
means we cannot understand the national and regional spaces of militancy as closed circuits.
Rather, links across national, regional and imperial lines constituted a key characteristic of
post-First World War communism in the Middle East and not a side feature – similar but on
a bigger scale than its pre-war revolutionary predecessors in the region.

This argument serves to locate the early and mid-1920s as a transitional period in the history of
left-wing movements. It provides an alternative to seeing a duality between loosely connected net-
works of the pre-First World War era and Moscow-centred communism after the October
Revolution. Instead, the period between the creation of the Comintern and the rise of
Stalinism in the late 1920s was a moment of transition, where the means provided by a
World Party intersected with the network-like structure of the pre-Cominternian revolutionary
milieux. The following article is a tentative step to rethink the unique position of this transitional
period.

Historians have not reached a consensus on the periodisation of the Comintern’s lifespan.13

Yet, for the purposes of this article, 1928 corresponds to a watershed moment. Historians and
contemporaries alike pointed to 1927/1928 as a crucial juncture in the trajectory of the global
communist movement. Lev Davidovitch Trotsky later suggested the defeat of the 1926-27
Chinese Revolution as a factor ushering in the final victory of Stalinism over the internal opposi-
tion.14 Historians of the Soviet Union posited the late 1920s as the point of no return for the

10Pierre Broué, Histoire de l’Internationale Communiste (Paris: Fayard, 1997); Serge Wolikow, ‘The Comintern as a World
Network’, in The Cambridge History of Communism: Volume 1: World Revolution and Socialism in One Country 1917–1941,
ed. Silvio Pons and Stephen A. Smith (Cambridge: Cambridge University Press, 2017), 232–55; Sabine Dullin and Brigitte
Studer, ‘Communism � Transnational: The Rediscovered Equation of Internationalism in the Comintern Years’,
Twentieth Century Communism 14 (2018): 66–96; Michele Louro et al., eds., The League Against Imperialism: Lives and
Afterlives (Amsterdam: Leiden University Press, 2020); Disha Karnad Jani, ‘The League Against Imperialism, National
Liberation, and the Economic Question’, Journal of Global History 17, no. 2 (July 2022): 210–32.

11Aleksandr Vatlin, Vtoroy Kongress Kominterna: Tochka Otscheta Istorii Mirovogo Kommunizma, Istoriia Stalinizma
(Moscow: ROSSPĖN, 2018), 76.

12Russian Soviet Federative Socialist Republic between 1918 and 1922.
13For an overview; Sobhanlal Datta Gupta, ed., ‘Comintern: Exploring the New Historiography’, inMarxism in Dark Times:

Select Essays for the New Century (Anthem Press, 2012), 63–90; Fredrik Petersson, ‘Historiographical Trends and the
Comintern’, Comintern Working Papers (CoWoPa), 7 October, 2007, https://www.academia.edu/3098579/
Historiographical_Trends_and_the_Comintern.

14Alexander Pantsov, The Bolsheviks and the Chinese Revolution, 1919–1927 (Honolulu: University of Hawaii Press, 2000),
136–7.

218 Burak Sayim

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://www.academia.edu/3098579/Historiographical_Trends_and_the_Comintern
https://www.academia.edu/3098579/Historiographical_Trends_and_the_Comintern
https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


Stalinization of the Bolshevik Party.15 Serge Wolikow suggested a similar periodisation for the
Communist International, with the first period dating from 1919 to 1927.16

While making this statement, one shall refrain from construing the changing situation as a
sudden and total control imposed by Moscow.17 The national sections had strong local roots,
and the control of Stalinism, even in the 1930s, was neither sudden nor linear.18 As Brigitte
Studer shows, even the cadres taking leading positions in the Comintern with Stalinization often
stepped out of line. Major sections had repeatedly anticipated, if not propelled, important changes
in the Comintern line, such as the French Communist Party’s struggle against fascism and its role
in adopting the Popular Front line by the Comintern in the mid-1930s.19

After its Sixth Congress in 1928, while Stalinism took over the Soviet Union, the Comintern
officially adopted the Third Period politics. This was a milestone event in the history of commu-
nist parties, not least the Middle Eastern ones.20 The most famous outcome of the new strategy was
the use of the ‘social-fascism’ epithet for the social democrats in Germany.21 In the Middle East,
the new line meant disavowing alliances with other anti-colonial forces. Histories of the different
Comintern sections in the Middle East, as well as those on the communist movement of the Soviet
Muslims, also took 1928 as a turning point, not least due to the so-called Bolshevization and the
liquidation of a generation of militants.22 Syrian communists’ and Emir Khaled’s (a prominent
Comintern ally and an Algerian nationalist) complaints in 1929 on Comintern’s changing stance
towards its erstwhile allies attest to the reversal.23

Prior to the so-called Third Period, i.e., for the better part of the 1920s, the Comintern exhibited
remarkable flexibility in forging alliances with the national liberation movements throughout the
colonial world.24 This directly flowed from the policy of anti-colonial alliances formulated in the
Second Comintern Congress in 1920.25 The Baku Congress of the Peoples of the East in 1920 and
the Brussels Conference in 1927, where prominent non-communist anti-colonial figures gathered
in Comintern-sponsored events, were the culmination of the united front policy.26 The united
front orientation created propitious conditions for an array of Middle Eastern nationalist groups

15Pierre Broué, Le Parti Bolchevique: Histoire du PC de l’URSS (Paris: Editions de Minuit, 1972), 274–335; Michal Reiman,
The Birth of Stalinism: The USSR on the Eve of the ‘Second Revolution’, trans. George Saunders (Bloomington: Indiana
University Press, 1987).

16Serge Wolikow, L’Internationale communiste: le Komintern ou le rêve déchu du parti mondial de la révolution (Paris:
Editions de l’Atelier, 2010), 216.

17Oleksa Drachewych and Ian McKay, ‘Introduction: Left Transnationalism? The Communist International, the National,
Colonial, and Racial Questions, and the Strengths and Limitations of the “Moscow Rules” Paradigm’, in Left Transnationalism,
ed. Oleksa Drachewych and Ian McKay (Montreal: McGill-Queen’s University Press, 2019), 3–46.

18See Edward Hallett Carr, Twilight of the Comintern, 1930-1935 (New York: Pantheon Books, 1983).
19Brigitte Studer, The Transnational World of the Cominternians (Houndmills: Palgrave Macmillan, 2015), 22–40.
20Nicholas N. Kozlov and Eric D. Weitz, ‘Reflections on the Origins of the “Third Period”: Bukharin, the Comintern, and

the Political Economy of Weimar Germany’, Journal of Contemporary History 24, no. 3 (July 1989): 387–410.
21Norman Laporte, ‘Presenting a Crisis as an Opportunity: The KPD and the Third Period, 1929-1933’, in In Search of

Revolution: International Communist Parties in the Third Period, ed. Matthew Worley (London: I.B.Tauris, 2004), 38–64.
22Sepehr Zabih, The Communist Movement in Iran (Berkeley: University of California Press, 1966), 47–8; Alexandre

Bennigsen and S. Enders Wimbush, Muslim National Communism in the Soviet Union: A Revolutionary Strategy for the
Colonial World (Chicago: University of Chicago Press, 1980), 89–92; Suliman Bashear, Communism in the Arab East,
1918-28 (London: Ithaca Press, 1999); Erden Akbulut and Erol Ülker, Türkiye Komünist Partisi’nin Bolşevikleşmesi, 1925-
1928 (Istanbul: Yordam Kitap, 2021).

23For Khaled: Archives Nationales, Pierrefitte-sur-Seine (hereafter AN), BB-18-2812, 11-A-29-22-367, Emir Khaled to PCF,
26 January, 1929; for Syrian communists; Russian State Archive of Socio-Political History, Moscow (hereafter RGASPI), f. 495,
op. 84, d. 21, ll. 19-29, Communist Party of Syria to the Eastern Department, 16 August, 1929.

24John Riddell, Vijay Prashad, and Nazeef Mollah, eds., Liberate the Colonies! Communism and Colonial Freedom, 1917-
1924 (New Delhi: LeftWord Books, 2019); Oleksa Drachewych and Ian McKay, eds., Left Transnationalism: The Communist
International and the National, Colonial, and Racial Questions (Montreal: McGill-Queen’s University Press, 2019).

25Riddell, Prashad, and Mollah, Liberate the Colonies, 94–9.
26John Riddell, ed., To See the Dawn: Baku, 1920 - First Congress of the Peoples of the East (New York: Pathfinder Books,

1993); Louro, et al., The League Against Imperialism.

Journal of Global History 219

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


to deploy the means of the Communist International in the 1920s. This article will show some of
its publishing-related results.

Such publishing connections matter, and not only for historians of the Middle East, commu-
nism, or the press. Perhaps more importantly, focusing on these connections complicates our
understanding of geographical and spatial units of analysis. The spatial turn, which underpins
global history, problematized the nation-state’s dominance as the privileged framework of analysis
and brought about an increasing dialogue between history and area studies.27 Whereas the fresh
perspectives from sub- and supra-national vistas had a salutary effect, it also created the risk of
reifying regional units, some of which, like the Middle East, were ‘essentially colonial con-
struct[s]’.28 My point is not that regional thinking is unhelpful or irrelevant. On the contrary,
as Michel Gobat affirmed for Latin America, I believe in the ‘continuing significance of entities
located between the national and the global’.29 However, underlining the porousness of borders
separating these units of analysis and challenging taken-for-granted binaries (Global South-Global
North, Middle East-Europe, East-West, inter alia) remain equally relevant for global history.30

Accordingly, the discussion of border-straddling journals in this article contributes to complicat-
ing these simple binaries. What we consider regional stories were, indeed, thoroughly global.

This article will first set the scene with a discussion of the background of the Comintern’s global
networks. The second section will discuss the logistical complications involved in the Comintern’s
publishing efforts. The following two sections will reconstruct different patterns of circulation of
the communist press in the region, passing through Mashriq, Maghreb, and Europe. After that,
I will deal with communist translation endeavours in the region and discuss what these transla-
tions might tell us about Middle Eastern communists’ interaction with global radical networks.
Finally, I will draw some overall conclusions and briefly discuss what these stories might tell us
about global history.

Making of an interconnected Cominternian world
An array of extant militant traditions, technological advancements, and political conjecture pro-
vided the grammar upon which the ‘transnational world of the Cominternians’ was built in the
Middle East.31 The transnational and – as Alp Yenen put it – ‘trans-ideological’ networks of the
period following the First WorldWar had their roots in the transimperial as well as intra-Ottoman
radical connections forged by a plethora of militant traditions.32 As Ilham Khuri-Makdisi has
demonstrated, radical newspapers helped establish networks between Beirut, Alexandria,
Cairo, and beyond before the Great War.33 Anarchists of Egypt animated a Popular University
and published papers circulating across the Mediterranean.34 Armenian revolutionaries of the
Armenian Revolutionary Federation (ARF) and the Social Democratic Hunchakian Party

27Matthias Middell and Katja Naumann, ‘Global History and the Spatial Turn: From the Impact of Area Studies to the
Study of Critical Junctures of Globalization’, Journal of Global History 5, no. 1 (March 2010): 149–70.

28Abbas Amanat, ‘Introduction: Is There a Middle East? Problematizing a Virtual Space’, in Is There a Middle East? : The
Evolution of a Geopolitical Concept, ed. Michael E. Bonine, Abbas Amanat, and Michael Ezekiel Gasper (Stanford: Stanford
University Press, 2012), 4.

29Michel Gobat, ‘The Invention of Latin America: A Transnational History of Anti-Imperialism, Democracy, and Race’,
The American Historical Review 118, no. 5 (December 2013): 146.

30See Sebastian Haug, Jacqueline Braveboy-Wagner, and Günther Maihold, ‘The “Global South” in the Study of World
Politics: Examining a Meta Category’, Third World Quarterly 42, no. 9 (September 2021): 1923–44.

31I borrow the expression from Studer, The Transnational World of the Cominternians.
32Alp Yenen, ‘The “Young Turk Zeitgeist” in the Middle Eastern Uprisings in the Aftermath of World War I’, inWar and

Collapse: World War I and the Ottoman State, ed. M. Hakan Yavuz and Feroz Ahmad (Salt Lake City: University of Utah
Press, 2016), 1181–216.

33Khuri-Makdisi, Eastern Mediterranean and the Making of Global Radicalism, 1860-1914, 95–114.
34Anthony Gorman, ‘Socialisme en Égypte avant la Première Guerre mondiale: la contribution des anarchistes’, Cahiers

d’histoire. Revue d’histoire critique, no. 105–106 (July 2008): 47–64.

220 Burak Sayim

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


(SDHP) connected constitutional revolutions of the Russian, Ottoman, and Iranian empires by
seamlessly moving publications, militants, and guns across imperial borders.35 In cases like the
Iranian Jangalis, the ties with Russian Bolshevism were in place well before the October
Revolution.36 The Committee of Union and Progress (CUP) cultivated its own revolutionary net-
works and modus operandi before seizing power.37 Later, the CUP and its foremost leader Enver
Paşa would bring its pan-Islamist networks into Bolshevism’s orbit following the rapprochement
between the two actors.38

The Great War and the ensuing horrors engendered a significant decline for revolutionary
groups. The massive recruitment efforts of the belligerent armies were one of the many obstacles
faced by militants. During and after the war, the nation-state’s emergence in the region came with
its atrocities, the Armenian Genocide of 1915 being the first in line.39 The genocide, besides the
sheer monstrosity of the act, took its toll on Armenian revolutionary organisations, including the
execution of Paramaz and nineteen other militants of the SDHP in Istanbul.40 Several genocide-
survivor Armenians would join the communist organisations in Egypt and Syria following their
forced exodus.41 The compulsory population exchange in 1923 between Turkey and Greece would
provide yet another tragic episode of the nation-state-building efforts in the region.42 Even though
Istanbul’s Greeks were exempt from the population exchage, this process also spelled the demise of
Istanbul’s predominantly-Greek revolutionary organisation, UIT (Union Internationale des
Travailleurs).43

The post-Ottoman connections constituted an essential part of the Middle Eastern connectivi-
ties discussed here.44 Michael Provence persuasively showed the resilience of the ties forged in the
imperial schools of the late-Ottoman era after the emergence of the nation-states.45 Several future
communists, including Hikmet Kıvılcımlı and Salih Hacıoğlu, attended the imperial colleges based
in Istanbul.46 Showing the importance of post-Ottoman connections, Hacıoğlu’s first high-profile
Comintern assignment was to establish ties with the Syrian revolutionaries across the new Turco-
Syrian border, hinting at the role of post-Ottoman connections.47 In cases like Hacıoğlu on the

35Houri Berberian, Roving Revolutionaries: Armenians and the Connected Revolutions in the Russian, Iranian, and Ottoman
Worlds (Oakland: University of California Press, 2019).

36Pezhmann Dailami, ‘The Bolsheviks and the Jangali Revolutionary Movement, 1915-1920’, Cahiers Du Monde Russe et
Soviétique 31, no. 1 (1990): 43–59.

37Benjamin C. Fortna, ‘Late-Ottoman “Rogues” and Their Paths to Power: A Prosopographic Study’, in Age of Rogues:
Rebels, Revolutionaries and Racketeers at the Frontiers of Empires, ed. Ramazan Hakkı Öztan and Alp Yenen (Edinburgh
University Press, 2021), 302–2.

38Alp Yenen, ‘Internationalism, Diplomacy and the Revolutionary Origins of the Middle East’s “Northern Tier"’,
Contemporary European History 30, no. 4 (November 2021): 497–512.

39Taner Akçam, The Young Turks’ Crime against Humanity: The Armenian Genocide and Ethnic Cleansing in the Ottoman
Empire (Princeton: Princeton University Press, 2012).

40Kadir Akın, Ermeni Devrimci Paramaz: Abdülhamid’den İttihat Terakki’ye Ermeni Sosyalistleri ve Soykırım (Ankara:
Dipnot Yayınları, 2015).

41G. G. Kosach, Kommunisty Blizhnego Vostoka v SSSR: 1920–1930-e Gody (Moscow: Rossiĭskiĭ gos. gumanitarnyĭ univer-
sitet, 2009), 41, 172-3.

42Anastasia Filippidou, ‘The Impact of Forced Top-Down Nation Building on Conflict Resolution: Lessons from the 1923
Compulsory Population Exchange between Greece and Turkey’, Nationalities Papers 48, no. 1 (January 2020): 144–57.

43Erden Akbulut and Mete Tunçay, Beynelmilel İşçiler İttihadı (Istanbul: İletişim Yayınları, 2016).
44For a recent and thorough compilation on the late-Ottoman revolutionaries; Ramazan Hakki Öztan and Alp Yenen, eds.,

Age of Rogues; for post-Ottoman transitions Schayegh, The Middle East, 132–92; and AdamMestyan, ‘From Administrative to
Political Order? Global Legal History, the Organic Law, and the Constitution of Mandate Syria, 1925–1930’, Journal of Global
History 17, no. 2 (July 2022): 292–311.

45For the school system Michael Provence, The Last Ottoman Generation and the Making of the Modern Middle East
(Cambridge: Cambridge University Press, 2017), 9–55.

46For Kıvılcımlı; Cenk Ağcabay, Türkiye Komünist Partisi ve Dr. Hikmet (Istanbul: Sosyal İnsan Yayınları, 2009), 36–9; for
Hacıoğlu, RGASPI, f. 495, op. 266, d. 98, ll. 22-23, ‘Lichnyĭ Listok po Uchetu Kadrov’, May 6, 1941.

47Burak Sayım, “Beyond Borders: An Entangled History of Communism in the Post-Ottoman Middle East,” Journal of the
Ottoman and Turkish Studies Association 8, no. 1 (Summer 2021): 449–55.

Journal of Global History 221

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


Turkish-Syrian border, communists faced the transition from intra-imperial to transnational.48

The post-First World War Middle East was divided along imperial and national borders, with
Egypt, Transjordan, Palestine and Iraq under British control, and the North African region
and Syria ruled by the French. This meant that transnational communist militancy in the region,
including the distribution of publications, required constant cross-border activity. Nonetheless,
the transition was slow, and border-crossing for economic and political reasons remained fairly
common in the post-Ottoman Middle East.49

While the new or consolidated frontiers arose as a challenge, cross-border actors and new tech-
nologies facilitated the Comintern endeavour. Houri Berberian convincingly illustrated how the
advancement in communication and transportation technologies – from telegraph to steamships
– facilitated the cross-border circulation of militants, arms and publications within the Armenian
revolutionary networks during the constitutional revolutions.50 The Comintern created its special-
ized organs, not least the famous OMS (International Liaison Department), to capitalize on these
technological possibilities and connect to the various scattered communist organisations.51 The
efforts included attempts to streamline the production of forged passports, once again taking
its cue from the pre-Great War revolutionary methods indicated by Berberian.52

As hinted by the mention of passports, the role of ‘mobile actors’ role was crucial in connecting
the Comintern sections and disseminating the Cominternian publications. Left-wing sailors cre-
ating overseas cross-border connections figured among the most prominent spreaders of commu-
nist publications.53 The Middle East and the extended Mediterranean space were no exception. In
the early 1920s, sailors connected major hubs of militant politics like Istanbul with the Comintern
by carrying publications.54

Hence, the Communist International found a window of political opportunity in its early years.
The setbacks experienced by different radical groups, technological advancements that shrank
global spaces, and Bolshevism’s rising star as the victors of the Russian Revolution – as well
as the material advantages of having a state under its control – helped the Communist
International bring militants and networks into its orbit.55 Be that as outright adherence to
the Comintern or de facto alliances, diverse networks—e.g., left-Zionists, Armenian national-rev-
olutionaries, anarchists and anti-colonial nationalists—drifted towards the fledgling
Cominternian project, feeding into the nascent communist networks extant ties that predated

48For the creation and evolution of the Turkish-Syrian border; Ramazan Hakkı Öztan, ‘The Great Depression and the
Making of Turkish-Syrian Border, 1921–1939’, International Journal of Middle East Studies 52, no. 2 (May 2020): 311–
26. For its practical implications: Seda Altuǧ and Benjamin Thomas White, ‘Frontières et Pouvoir d’État: La Frontière
Turco-Syrienne dans les Années 1920 et 1930’, Vingtième Siècle. Revue d’histoire, no. 103 (2009): 91–104.

49Cyrus Schayegh, ‘The Many Worlds of ‘Abud Yasin; or, What Narcotics Trafficking in the Interwar Middle East Can Tell
Us about Territorializatio’, The American Historical Review 116, no. 2 (2011): 273–306; Laila Parsons, The Commander: Fawzi
al-Qawuqji and the Fight for Arab Independence 1914-1948 (New York: Hill and Wang, 2017); Philippe Pétriat, ‘The Uneven
Age of Speed: Caravans, Technology, and Mobility in the Late Ottoman and Post-OttomanMiddle East’, International Journal
of Middle East Studies 53, no. 2 (May 2021): 273–90. Also see Jordi Tejel and Ramazan Hakkı Öztan, eds., Regimes of Mobility:
Borders and State Formation in the Middle East, 1918-1946. (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2022).

50Berberian, Roving Revolutionaries, 47–72.
51Grant Mkrtychevich Adibekov et al., Organizatsionnaia Struktura Kominterna, 1919-1943 (Moscow: ROSSPĖN, 1997),

25–6.
52RGASPI, f. 495, op. 266, d. 98; Berberian, Roving Revolutionaries, 73–5.
53Ali Raza and Benjamin Zachariah, ‘To Take Arms Across a Sea of Trouble: The “Lascar System”, Politics, and Agency in

the 1920s’, Itinerario 36, no. 3 (December 2012): 19–38.
54Burak Sayım, ‘Occupied Istanbul as a Cominternian Hub: Sailors, Soldiers, and Post-Imperial Networks (1918–1923)’,

Itinerario 46, no. 1 (April 2022): 128–49.
55For an overview of the Ottoman press’ perception of the Bolshevik revolution: Uygur Kocabaşoğlu and Metin Berge,

Bolşevik ihtilâli ve Osmanlılar (Istanbul: İletişim, 2006).

222 Burak Sayim

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


many a nation-state in the region.56 Thus, the early Comintern could function as a network of
networks in the Middle East.

A network of linguistic networks and the logistics of a multi-typeface operation

Ankara, 1922. In a letter by the ‘Secretary of the Executive Committee of the Communist
International’ (ECCI) the Soviet Ambassador Semion Ivanovitch Aralov enquired about the pub-
lishing possibilities in Anatolia. It also asked about the required quantity and language of the
material to be sent to Ankara. After questioning the national composition of French troops in
Syria and British forces in Iraq, comrades in Moscow wanted to gauge the potential of
Arabic-Urdu publications in Anatolia. The letter ended with a list of what the Comintern was
dispatching. They were sending 12,500 fliers in Arabic, as well as English and French material.
More publications in Hindi and English were to follow soon.57

The reasoning behind this particular set of languages (Urdu, Hindi, Arabic, English, and
French) is no mystery. The material would help defeatist propaganda toward the Entente troops
located in Anatolia, Iraq, and Syria. Beyond its immediate purpose, however, another point
deserves attention. Inclusion in the Comintern provided important linguistic dexterity for the mil-
itants in different localities. Ankara was not a part of English or French-speaking revolutionary
networks per se. The Indian revolutionary movement was a multi-centred body extending from
London to Tashkent and from Paris to Mumbai.58 Yet, in all likelihood, no Urdu-speaking revo-
lutionary cell was present in Ankara in the early 1920s. But indeed, this is precisely the point. Even
when no apparent reason—such as migratory or commercial flows— tied one locality to another,
insertion within the Comintern meant having access to the material of distinct movements all over
the globe. The Comintern centre served as a proxy linking radical networks that would have no
connections otherwise. In this case, communists in Ankara needed to reach out to the British
army’s Hindi or Urdu-speaking South Asian troops. Still, they had no literature in Urdu, no
Urdu-speaking militants, and no contact with revolutionary networks with access to this language.
But the Comintern—as the World Communist Party— definitely had some Urdu-speaking com-
rades in Paris, Moscow, Kabul, or Mumbai.59 The Comintern centre took charge of connecting the
two parts. Through the Communist International’s centralized apparatus, the exchange of mate-
rial between distinct linguistic revolutionary networks became less dependent on spatial
boundaries.

The same ECCI letter helps us explore another component of the Cominternian publication
activity concerning the Middle East. Operating a multi-lingual and multi-typeface printing oper-
ation required attention to logistics, and it was a point of particular concern for the Near Eastern
Bureau’s activity. A Latin typeface with some modifications would suffice for some Cominternian
departments, but not for the Middle Eastern sections. Although all three major languages (Arabic,
Persian and Turkish) of the region used the Arabic script with modifications until 1928,

56The continuity of the militant traditions shows itself through the biographical lens. Among the first generation of com-
munist leaders in the Middle East; in Turkey, Salih Hacıoğlu was an ex-CUP member; in Syria, Artin Madoyan was an ex-
Hnchakian. In Palestine, Joseph Berger was an ex-Zionist; in Egypt, Joseph Rosenthal was an ex-anarchist.

57RGASPI, f. 495, op. 154 d. 137, ll. 185-93, ECCI Secretariat to Aralov, 22 October, 1922, 9.
58Ali Raza, Revolutionary Pasts: Communist Internationalism in Colonial India (New York: Cambridge University Press,

2020); Ole Birk Laursen, ‘Spaces of Indian Anti-Colonialism in Early Twentieth-Century London and Paris’, South Asia:
Journal of South Asian Studies 44, no. 4 (July 2021): 634–50.

59A non-exhaustive list of the Urdu-speaking Cominternian in the 1920s would include Mohammed Shafiq who published
a Urdu-Persian bilingual weekly in Tashkent 1920, Sohan Singh Josh who was active in Punjab, or important Comintern ally
Maulana Barkatullah who moved across, Kabul, Moscow, London, Paris, and Brussels: Communist Party of India (Marxist),
ed., History of the Communist Movement in India (New Delhi: LeftWord Books, 2005), 37; Sohan Singh Josh, My Tryst with
Secularism: An Autobiography (New Delhi: Patriot Publishers, 1991), xix; Humayun Ansari, ‘Maulana Barkatullah Bhopali’s
Transnationalism: Pan-Islamism, Colonialism, and Radical Politics’, in Transnational Islam in Interwar Europe: Muslim
Activists and Thinkers, ed. Götz Nordbruch and Umar Ryad (New York: Palgrave Macmillan, 2014), 181–209.

Journal of Global History 223

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


Cominternian activity in the Middle East necessitated a multitude of languages and scripts.60 Until
1923, Greek was a must for Comintern activity in Turkey as the Greek community constituted
about a quarter of Istanbul’s population.61 Armenian militants constituted the backbone of Syrian
communism and were instrumental in Egyptian, Turkish, and Iranian movements.62 The
Communist Party of Palestine did not even possess an Arabic paper until 1929, and it addressed
the Yishuv residents principally in Yiddish.63 In North Africa and Egypt, a substantial part of the
militant body was French or Italian, and publications in these languages were indispensable.64 All
in all, even this non-exhaustive list of the languages of Middle Eastern communism necessitates
five different alphabets and, therefore, five sets of typeface.

Inherent operational difficulties arose from this linguistic diversity. Middle Eastern commu-
nists’ demands from the centre corroborated the variety of their needs. After their first congress
in 1926, Syrian communists demanded publications in Armenian, Turkish, and one European
language.65 Similarly, Istanbuli UIT—already publishing in Greek— asked the Comintern for bro-
chures in Armenian and Turkish.66 Egyptian communists tried to publish a bi-weekly paper in
French and had to address the Comintern centre for the typeface.67

The diverse publishing requirements in the Middle East called for a structured action plan.
Despite the efforts to streamline the course of publications, the initial years witnessed unprece-
dented challenges. In the first few years of the 1920s, Middle Eastern communists often resorted to
stronger Comintern sections instead of the Comintern centre. Somewhat counter-intuitively, an
‘Eastern Bureau’ of the Austrian Communist Party played a vital role in the Arab East.68

Accordingly, the Communist Party of Egypt (CPE) ‘ha[d] a bureau in Vienna connected with
the Austrian Communist Party, which look[ed] after the technical needs of the Egyptian
Party, such as printing etc. and supplying literature for its European sections’.69 Around the same
time, the French Communist Party (PCF) bankrolled the first Arabic communist daily in Tunisia,
as discussed below.

Not rarely, logistical decisions had political implications. Sometimes choices about printing
rekindled simmering tensions beneath the surface of camaraderie. The Communist Group of
Istanbul (IKG) pressed hard to ensure the printing operations for Istanbul used the facilities
in Sofia instead of Baku or Batumi.70 Sofia was closer to Istanbul —ideologically and geographi-
cally— due to competition between Istanbul- and Baku-based Turkish communists and IKG’s
good rapport with the Communist Party of Bulgaria, and using Batumi as a centre could give
the competing Caucasia-based Turkish communist centre an edge.

60Publishing in Arabic script was a challenge of its own, which lead an array of authors and journalists to try to reform it at
the turn of century. See; Ulug Kuzuoglu, ‘Telegraphy, Typography, and the Alphabet: The Origins of Alphabet Revolutions in
the Russo-Ottoman Space’, International Journal of Middle East Studies 52, no. 3 (August 2020): 413–31.

61Alexis Alexandris, The Greek Minority of Istanbul and Greek-Turkish Relations, 1918-1974 (Athens: Centre for Asia
Minor Studies, 1992), 49–51.

62Taline Ter Minassian, Colporteurs du Komintern. L’Union soviétique et les minorités au Moyen-Orient (Paris: Les Presses
de Sciences Po, 1997), 102–18, 154-7.

63Musa Budeiri, The Palestine Communist Party, 1919-1948: Arab and Jew in the Struggle for Internationalism (Chicago:
Haymarket Books, 2010), 51.

64Leila El Houssi, L’Urlo Contro Il Regime: Gli Antifascisti Italiani in Tunisia tra le Due Guerre (Roma: Carocci Editore,
2014), 78.

65RGASPI, f. 495, op. 84 d. 11, ll. 8-10, Communist Party of Syria to Comintern, 1926.
66Comintern Archives at the Social History Research Foundation of Turkey, Istanbul (hereafter TÜSTAV), CD 38, Folder

Findbuch 7, Document 3-5, Ginzberg to Eastern Sceretariat, 25 February, 1921, 5.
67RGASPI, f. 495, op. 85, d. 12, ll. 112-113, Untitled letter from Cairo, 14 January, 1922.
68RGASPI, f. 495, op. 154 d. 137, ll. 126-127, ‘V Vostochoe Biuro pri Avstriĭskoĭ Kommunisticheskoĭ Partii’, circa 1922.
69RGASPI, f. 495, op. 85 d. 2, ll. 32-33, Ivon Jones to Troianovskiy, 20 October, 1921.
70TÜSTAV, CD 25A, Folder 31_36 (524-628), Document 8a-12b, O. Masdar to ECCI Secretariat, 20 October, 1921, 9.

224 Burak Sayim

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


Initially, Baku emerged as a hub and served as the transmission belt of Muskom’s (Central
Commissariat of Muslim Affairs) Turkish and Persian publications.71 The Azeri language used
the Arabic alphabet until 1929, facilitating the logistics of publishing for the Middle East. The
mutual intelligibility of the Turkish and Azeri languages was a boon for the Communist Party
of Turkey’s (CPT) publications in Baku. The presence of a substantial Iranian labour community
helped the Communist Party of Iran (CPI).72 An array of Persian and Turkish papers, including
the CPT’s Yeni Dünya, (New World), were initially published in Baku and Caucasia and then
smuggled to the respective countries.73

The dissolution of the Council for Propaganda and Action of the Peoples of the East in 1922
ensued the centralisation of the Comintern’s Eastern activities. The former communist hubs in
Baku and Tashkent were replaced by Moscow. As highlighted by a Comintern report in 1921,
‘[Eastern] centre could not be in Caucasia or Turkestan, but only in Moscow’.74 The
Comintern centre made efforts to cater to the multilingualism of the Middle East with unique
strategies and inventions. For instance, in 1922, a printing press with multiple typefaces for
Turkish, Armenian, Greek, Bulgarian as well as a Latin typeface to meet the needs of
Comintern, was developed in Simferopol, Crimea.75

In Moscow, 1921, the Near and Middle Eastern Bureau’s budget included a one-time purchase
of 100 puds76 of ‘Muslim typeface’ (for the Arabic typeface used for Ottoman Turkish, Persian and
Arabic language) for 4,000 rubles. Following was the acquisition of ‘the Antik,’ an old printing
press, by the Eastern Department of the Communist International and the Commissariat of
Nationalities.77 The collaboration between the two parties originated in Lenin’s support for the
nationalism of the oppressed peoples.78 This stance constituted the lynchpin of the Soviet national
policy, and it begot the ‘korenizatsiia’ (putting down roots) strategy in Soviet Central Asia, which
encouraged the flourishing of local languages and the promotion of indigenous cadres.79 Due to
linguistic and cultural connections between Soviet Central Asia and the northern Middle East, i.e.,
Iran and Turkey, the policy created overlapping areas between the Soviet Commissariat of
Nationalities and the Comintern’s Eastern Department, including militants working for both,
such as Turkish communist Mustafa Suphi and Tatar communist Sherif Manatov.80

Patterns of circulation

What publications circulated within the Middle Eastern communist networks? Reconstructing
their circulation is difficult, as the publications often travelled and were distributed clandestinely.
Luckily, European governments’ recurrent bans left a bureaucratic-archival paper trail, providing
a convenient way of tracking their circulation. Even though it is almost impossible to establish
exhaustively which communist publications reached whom, where, and how, one can discern
some overlapping but distinct patterns.

71Minassian, Colporteurs du Komintern, 118–22; on Muskom, see Bennigsen andWimbush,Muslim National Communism,
37–71.

72Cosroe Chaqueri, The Soviet Socialist Republic of Iran, 1920-1921: Birth of the Trauma (Pittsburgh: University of
Pittsburgh Press, 1995), 24–5.

73Chaqueri, 174; Mete Tunçay, Mustafa Suphi’nin Yeni Dünyası (Istanbul: BDS, 1995).
74RGASPI, f. 495, op. 2, d. 7, ll. 1-3, ‘Ob Organizatsii ( : : : )’, 12 August, 1921, 1.
75RGASPI, f. 495, op. 154 d. 136, ll. 35, Note on printing presses in Crimea, 13 April, 1922.
76Approximately 163 kilograms.
77RGASPI, f. 495, op. 154 d. 75, ll. 14-16, ‘Smeta Otdela Blizhnego i Srednogo Vostoka’, 1921, 3.
78Yuri Slezkine, ‘The USSR as a Communal Apartment, or How a Socialist State Promoted Ethnic Particularism’, Slavic

Review 53, no. 2 (1994): 414–52; Ronald Grigor Suny and Terry Martin, eds., A State of Nations: Empire and Nation-Making in
the Age of Lenin and Stalin (Oxford: Oxford University Press, 2001).

79Terry Martin, The Affirmative Action Empire: Nations and Nationalism in the Soviet Union, 1923-1939 (Ithaca: Cornell
University Press, 2001), 125–82.

80Bennigsen and Wimbush, Muslim National Communism, 78, 207.

Journal of Global History 225

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


A starting point would be a list of banned foreign publications in Egypt from 1925. The list
combines publications with ‘communist tendency or pornographic character’ and registers inter-
diction orders between 1924 and 1925.81 Before unpacking it, we could identify three levels of
connections through the list: other centres of Middle Eastern communism, European communists,
and the Soviets.

The first level of connection was with the rest of the Middle East. For instance, al-Insaniyya
(Humanity), the Communist Party of Syria and Lebanon’s newspaper, in Beirut; the Turkish İleri
(Forward) in Egypt, even though the latter was not communist, Istanbuli communists used it as
their venue; and Le Combat Social (The Social Combat), a French-language paper published by the
Communist Party of Tunisia.82 The second level of connection is with the European parties. The
Beirut paper’s French namesake, l’Humanité, appears on the list, just as Workers’ Weekly from
Great Britain, respectively belonging to the PCF and the CPGB (Communist Party of Great
Britain). As for the third level, Khorhrdayin Hayastan (Soviet Armenia) from Yerevan and
Krasnaia Niva (Red Field) from Moscow also appeared on the list, probably propagated amongst
the sizeable Armenian and Russian communities in Egypt, showing the resilience of the pre-First
WorldWar radical connections between the South Caucasus and the Middle East. The genocide in
1915 increased the number of Armenian migrants in Egypt.83 The Russian presence was mainly a
product of the increasing cultural and economic relations between Egypt and the Russian Empire,
including a direct steamer line between Alexandria and Odessa – which, incidentally, became the
smuggling track for the Bolsheviks’ Iskra before the revolution.84

Could this list of publications tell us something about the global connections of the interwar
communism in the Middle East, or would we be reading too much into the Egypto-British admin-
istration’s overzeal in censorship? I will attempt to track and reconstruct some circulation patterns
that banned papers in Egypt hinted at to argue that the list rather accurately represented the trans-
national and transregional circulations of the early communist press in the Middle East.

Greater Syria and Egypt constituted one of the layers.85 Among the above-listed journals, in its
short lifespan, al-Insaniyya typically exemplified the constant pressure the communist press faced
in the region and how the regional Arabic press—leftist or not—moved. Since the late nineteenth
century, Beirut had been a vital hub of the Arabic press.86 Between 1918 and 1928, 148 new papers
appeared in Lebanon, although two-thirds did not live to see the 1930s.87

Organised communism was absent in Syria until the formation of the Communist Party in
Syria in 1924. After that, al-Insaniyya appeared as a weekly publication in 1925.88 While their
efforts to seek the most from the vibrant Beiruti publishing scene had limited success, al-
Insaniyya counted among Palestinian communist Najati Sidqi’s, and presumably others’, first
communist reading materials in Jerusalem, distributed in a communist club in the city.89

Lebanon provided a relatively liberal ground for press activity, but communists knew this
scantly applied to them.90 They were cautious as one misstep would lead the French High

81Centre des Archives Diplomatiques, La Courneuve (hereafter AD), Afrique 1917-1940, Affaires Musulmans, Bobine 534,
Folder 21, Document n. 217, ‘Journaux et revues dont l’entrée a été interdite sur le territoire egyptien’, circa October 1925.

82TÜSTAV, CD 25A, Folder 31_36 (524-628), Document 8a-12b, O. Masdar to ECCI Secretariat, 20 October, 1921, 4.
83Ayman Zohry, ‘Armenians in Egypt’, (Tours, Paris, 2005), 2–3.
84Paul Du Quenoy, ‘The Russian Empire and Egypt, 1900-1915: A Case of Public Diplomacy’, Journal of World History 19,

no. 2 (2008): 217.
85Greater Syria, or Bilad al-Sham, roughly corresponds to an regional ensemble consisting of Syria, Lebanon, Palestine, and

Transjordan in the interwar period; Schayegh, The Middle East, 3–4.
86Schayegh, 55–8.
87Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 88.
88RGASPI, f. 495, op. 84, d. 8, ll. 16, Report on Syrian Activity, 1925.
89Salim Tamari, ‘Najati Sadqi (1905-79): The Enigmatic Jerusalem Bolshevik’, Journal of Palestine Studies 32, no. 2 (2003):

86–7.
90Ayalon, The Press in the Arab Middle East, 85.

226 Burak Sayim

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


Commissioner Maurice Sarrail to stifle al-Insaniyya.91 Aware of the paper’s circulation in Egypt
and Palestine, communists tried to benefit from inter-imperial fault lines. They probably inferred
that they could adopt a more aggressive stance towards British imperialism while tiptoeing around
subjects sensitive to the French. Had this approach worked, it would give them the best of both
worlds; they would elude the French censure to keep the presses rolling while donning the mantle
of unwavering anticolonialism on the other side of the imperial line. When Egyptian anticoloni-
alists gunned down the Egyptian ‘Sirdar’ Lee Stack, the Syrian communist weekly vehemently
opposed the death sentence for the perpetrators. They probably hoped that the French could have
let an affront against a rival imperial power slip, but Sarrail was possibly worried about a possible
spill-over effect more than he enjoyed embarrassing his colonial rival. On the morning of 19 June,
1925, Sarrail informed Paris of his decision to shut down al-Insaniyya and unleashed a series of
police raids against the communists organising in Beirut,92 stoking up the former interdictions on
the paper from entering Palestine and Egypt.93 The heavy toll of incarceration ended this first, but
not last, spell of Arabic communist press in Beirut — but not before proving its ease in crossing
national and imperial borders.

Back to the list, Tunis-based Le Combat Social takes us to another circulation unit. The paper
was one of the numerous French and Arabic publications by the French Communist Party and the
semi-autonomous body of the Communist Party of Tunisia (PCT), targeting the Maghrebi audi-
ence. Their papers got banned one after another — only to resurface under other names.
Throughout the 1920s, their names changed, but the papers kept crossing the borders among
the French North African colonies and beyond.

A prominent example was Habib al-Oumma (People’s Friend), published in Tunis in Arabic.
The first intelligence about such a project reached the French administration on 2 November
1921. Authorities deemed it particularly troublesome as ‘one of the first manifestations of an
indigenous communist movement in North Africa’.94 The intelligence warned about
Comintern money behind the paper — in addition to some wealthy locals who hoped it would
give the pan-Islamist cause a jolt— but in reality, it required no detective work. Five days after the
original intelligence report, the French communist daily l’Humanité publicly and boastfully
announced the creation of Habib al-Oumma, ‘the first communist daily in the Arabic language’.
‘Our party has granted its financial aid to this launch’, it read, ‘and this act will attract the interest
of the Muslim people of North Africa even further towards international communism’.95 That is to
say, from its inception, it made its audience clear: not just the Tunisian reading public but the
whole ‘Muslim people of North Africa’.

Habib al-Oumma rapidly incurred the wrath of the colonial administration; no sooner had it
published its sixteenth issue than it got banned. French Resident-General Lucien Saint used a
decree from 1884 with the accusation of ‘inciting to hate and contempt towards the French gov-
ernment’ by nothing less sacrilegious(!) than calling for the equal treatment of French and indig-
enous civil servants.96

Suppression begot a cat-and-mouse game between the Regence and Tunisian communists.
Communists started to use a stratagem to contravene colonial censure. Robert Louzon, editor-
in-chief of the paper, later noted that ‘each day, Habib al-Oumma was appearing under a different
name’.97 Habib as-Shab followed Habib al-Oumma, and then An-Nasir, Al-Mahdoun, Al-Bashir,

91RGASPI, f. 495, op. 84, d. 8, ll. 16, Report on Syrian Activity, 1925.
92AD, Afrique 1917-1940, Affaires Musulmans, Bobine 534, Folder 21, Document n. 97, Maurice Serail to Ministry of

Foreign Affairs, 19 June, 1925.
93Idem; also RGASPI, f. 495, op. 84, d. 8, ll. 16, Report on Syrian Activity, 1925.
94AD, Afrique 1917-1940, Affaires Musulmans, 533, 18, 36, ‘A.S. de la propagande [ : : : ]’, 2 November 1921.
95L’Humanité, ‘Le Communisme aux Colonies-Habib el-Oumma’, 7 November 1921, 2.
96AD, Afrique 1917-1940, Affaires Musulmans, 533, 18, 38, ‘A.S. interdiction par la régence du journal Habib-el-Oumma’, 9

November, 1921.
97L’Humanité, ‘L’Humanité aux Colonies’, 18 May, 1922, 4.

Journal of Global History 227

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


and Al-Kabir.98 Communists were resourceful, but the Regence had no intention to lose face. Saint
urged the Prime Minister and Minister of Foreign Affairs Aristide Briand to let him implement
harsher measures. On 3 January, 1922, he got the approval and banned the ‘publication of all
newspapers that carr[ied] the monogram of sickle and hammer’ in Tunisia.99 More than this mea-
sure, the arrests against the leading proponents of Tunisian communism like French Robert
Louzon, Italian Enrico Costa, and Tunisian Mohtar el-Ayari proved difficult to counter. Thus,
the first attempt to create an Arabic communist daily came to an abrupt end within a couple
of months.

Nonetheless, in this short period, the paper showed that even though there were circulation
patterns of the communist press in the Middle East, these were not closed circuits. From
North Africa, Habib al-Oumma reached distant shores. Istanbuli communists used it to target
the French North African soldiers stationed in the city.100 The line of nationality and language
mattered in the uphill struggle to publish a communist paper in North Africa. In order to suppress
the communist publications in Arabic and Hebrew, the colonial administration introduced pre-
liminary checks for controlling the flow of communist content in the region. The severe scrutiny
imposed on the Arabic and Hebrew publications made it impossible for them to survive legally in
Tunisia.

Communists — along with pan-Islamists — were well-situated to challenge and circumvent
these obstacles with their transnational networks. They did so by importing Arabic publications
and printing journals in French, both in Tunisia and Algeria.

Transregional and transimperial circulations

Particularly with the new anti-colonial orientation of the French Communist Party after 1924,
communist papers with a regional outlook reappeared in North Africa. For these papers, crossing
borders and constructing a transnational audience was a feature and not an exception. Tellingly, as
opposed to an earlier North African communist publication Lutte Sociale (Social Struggle), whose
subheader read ‘organ of Algerian communist federations’, the new papers reclaimed a regional
stature.101 Al-Chab al-Ifriki (the African People) referenced itself to ‘North African workers’ in its
subheader, al-Istiklal (Independence), to the ‘Committee for the Liberation of North Africa’ while
al-Alam al-Ahmar (Red Flag) used the subheader ‘organ of the colonial workers’.102

The new papers were published outside of North Africa— for the most part in France— then
smuggled into the region. The dual audience in North Africa and the North African workers in
metropolitan France and the experience with Habib al-Oumma made outsourcing publishing
services the ideal deal for the new publishing endeavours in North Africa. Although changing
names could dodge the blow of a ban, the vulnerability of publishing infrastructure was still
an obstacle to be overcome.

The clandestine strategy of communist publications left scant trace of their actions and irked
the French colonial administration. The issue of al-Istiklal by PCF’s underhand Committee for the
Liberation of North Africa in 1926 and the subsequent spread of the paper in rural southern
Tunisia and at a tram station in Tinja, Ferryville (currently Menzel Bourguiba) increased the con-
fusion of the French.103 The initial investigation concluded that the paper had been entering
Tunisia since its inception, and a translator pointed out that the style and the font indicated

98L’Humanité, ‘Le Communime en Tunisie’, by Amédée Dunois, 24 March, 1922, 1.
99AD, Afrique 1917-1940, Affaires Musulmans, 533, 18, 67, Aristide Briand to Lucien Saint, 3 January, 1922.
100RGASPI, f. 495, op. 154, d. 769, ll. 34-38, ‘Doklad T. Sharki’, 23 February, 1923, 2.
101AD, Afrique 1917-1940, Affaires Musulmans, 533, 19, 232, ‘La Lutte Sociale’, 5 October, 1923.
102Al-Alam al-Ahmar, no lisible date, circa May 1926 ; Al-Chab al-Ifriki, no lisible date, circa 1927 ; AD, Afrique 1917-1940,

Affaires Musulmans, 534, 22, 135, ‘AS du journal El-Esteklal’, 23 October, 1926; Al-Alam al-Ahmar, no lisible date, circa 1926.
103AD, Afrique 1917-1940, Affaires Musulmans, 534, 22, 127-128, ‘AS d’un tract communiste’, 14 September, 1926.

228 Burak Sayim

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


an Egyptian connection.104 However, the French diplomatic corps in Cairo objected that even the
famous Egyptian daily al-Ahram’s type was cast in Paris.105 The investigation did not yield fruitful
conclusions as a sizeable batch of al-Istiklal seized from a communist militant in Marseille added
further confusion.106

The most persistent and successful effort to supply the North African communist press through
Paris was al-Alam al-Ahmar. The PCF bragged about this publication to prove to the Communist
International that the French party had accomplished its anti-colonial duties. A letter by Pierre
Célor claimed in 1926 that the PCF printed it in 14,000 copies, distributing it ‘among others, in
Algeria and Tunisia’.107 The police corroborated the claim about publication numbers.108 Like
many other communist papers in North Africa, it received one interdiction order after another.
True to form, it kept appearing under different names. Arabic language’s rich lexicon of flag-
related words facilitated the endeavour. The French police gave a taste of this never-ending cycle
in the wonderfully stoical prose of bureaucracy: ‘"Al Alam al Ahmar”, edited in French and Arabic,
prohibited by decree of August 23, 1926, replaced by “Al Beirak al Ahmar” and “Al Lioua Al
Ahmar”, prohibited by decree of 18 January, 1927, and replaced by “Al Raiat al Hamra” prohibited
by decree of June 29, 1927, has never ceased to appear’.109

Despite the hurdles, al-Alam al-Ahmar and its successors managed to reach almost all major
Algerian and Tunisian cities, as well as the significant enclaves of the North African diaspora in
France. In just 1927 and 1928, batches of al-Alam reached big cities such as Tunis, Oran,
Constantine, Orleansville (currently Chlef), Bougie (currently Béjaïa) and Sidi bel-Abbes besides
smaller localities such as Uzès-le-Duc (currently Oued el Abtal).110

Circumventing the interdiction required various methods. Communists posted the paper as
individual copies instead of big batches and folded them to hide the title. This simple-sounding
idea proved efficient enough. The Governor-General of Algeria complained in a letter to Sûreté
Générale that ‘obviously, under these conditions, many issues [of al-Alam] might go unnoticed’.111

Besides the administrative efforts of widening the reach of Communist publications, transre-
gional familial and social ties succoured the cause, as in the case of al-Alam. Some Kabylian work-
ers in Châlons-sur-Seine (currently Châlons-en-Champagne) adhered to the communist party
after the formation of the communist-led trade union CGTU in 1923 in their town.
Abdoulwahab and Abderrahman Djebrani were two brothers working at the sugar refinery.
Abderrahman got drafted and moved to the barracks in mountainous Bibans, Algeria. The
two brothers maintained an epistolary exchange that often included copies of al-Alam al-
Ahmar.112 Even though the exchange between the brothers was stifled soon, in other cases the
spread of the publication went past the hold of authorities and bolstered the Arabic communist
word’s circulation in North Africa through similar connections. Papers discussed in this part attest
to the impossibility of understanding the history of communist publications in the Middle East
and North Africa without their transregional and transimperial entanglements. Stories of
European communist publications in the Middle East further corroborate this argument.

104AN, 19940494/43, 3672, Berzon to Aristide Briand, 23 October, 1926.
105AN, 19940494/43, 3672, ‘A.S. du journal el-Istiklal’, 7 December, 1926.
106AN, 19940494/43, 3672, Ministry of Interior to Bouches-du-Rhome prefect, 20 January, 1927.
107Archives Départementales de la Seine-Saint-Denis PCF Fonds, Bobigny (hereafter ADSSD), 517/1/375, Document 47,

Célor to ECCI, 19 August, 1926.
108AN, F7/13171, Folder 1, Subfolder Propagande Communiste dans les Colonies 1927, ‘AS du journal Al Loua Al Ahmar’,

12 January, 1927.
109AN, 19940494/41, 3585, 19, Ministry of Interior to Prefect, June 19, 1930.
110AN, 19940494/41, 3585, 31, Minister of Interior to Minister of Justice, February 9, 1928 ; same place, 26, ‘Propagande

Communiste Indigène’, 30 May, 1928 and 46, ‘A.S de l’envoi en Algérie du journal interdit Al Raiat el hamra’, 23 November,
1927.

111AN, 19940494/41, 3585, 21, ‘A.S. du journal interdit Al-Raiat al-hamra’, 7 June, 1930.
112AN, 19940494/41, 3585, 83, Special comissary of Chalons to Prefect of La Marne, 27 August, 1926.

Journal of Global History 229

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


Two papers we have seen banned in Egypt— l’Humanité of the French Communist Party and
Workers’Weekly of the Communist Party of Great Britain— provide further proof of transimpe-
rial connections. Publications like al-Alam traversed borders smoothly in different colonies.
Nonetheless, they carried a bespoke message crafted for one set of colonies: the French
Maghreb, in this case. It meant that their circulation remained neatly within the imperial borders
of France. On the other hand, the catch-all nature of central dailies such as l’Humanité enabled
them to travel not just transnationally but also transimperially.

In the field of trans-imperial circulations, l’Humanité had it easier. Whereas the British papers
The Communist and Workers’ Weekly were newcomers in the global radical publishing scene,
l’Humanité was already a household name. Founded in 1904 by Jean Jaurès, before turning com-
munist, it already possessed an extensive network of correspondence with radical papers world-
wide, including epistolary exchanges with Hüseyin Hilmi, at the head of Ottoman socialist paper
İştirak (Contribution).113 Thanks to their majoritarian split with socialists at the Tours Congress
in 1920, French communists conveniently inherited a well-oiled machine and a label carrying the
halo of Jean Jaurès, one of the founding leaders of European socialism. Novice left-wing presses in
the Middle East, often led by French-educated militants, looked up to the socialist-turned-com-
munist press in France. Not seldom, their names carried thinly-veiled homages to it— before and
after the onset of the Comintern. When Hüseyin Himi’s — Jaurès’ penpal —paper İştirak was
banned in the early 1910s, it was replaced by İnsaniyet, the Turkish word for l’Humanité. In
its first issue, just under the title written in Ottoman Turkish with Arabic letters, it read in
French ‘journal socialiste l’Humanité’ – making clear where it took its cues from.114 The
Communist Party of Syria’s first regular Arabic paper (which we have met above) carried the
Arabic version of the same moniker, al-Insaniyya. In Istanbul, the leading communist paper
Aydınlık, published by two Sorbonne-educated intellectuals, Şefik Hüsnü and Sadri Antel, carried
the name of another French communist journal, Clarté, published by Henri Barbusse. The name
choices came with clear preferences; not Pravda or Iskra, but l’Humanité and Clarté. The
Bolshevik project was awe-inspiring for the newly-minted communists of the Middle East.
Still, in this period of transition, it was yet to replace the French socialist tradition within the
cultural codes of French-educated left-wing militants.

At least two factors favoured the French communist press’ circulation in the Middle East. The
first was its widespread availability. Its publications did not just dwarf— far and beyond—Middle
Eastern communist papers. Effectively, it was the most published communist paper worldwide,
save Soviet papers.115 Second, French was more widely spoken in the Middle Eastern intellectual
milieux than English. An array of institutions propagating the French language, such as the
Alliance Israélite Universelle, further bolstered the trend.116 In the Ottoman socialist movement,
the militants urging translations from French socialism included teachers and alumni of these
institutions.117

Like al-Alam al-Ahmar, l’Humanité travelled through social and familial ties between the
North African population and the Maghrebi diaspora in France. A North African police agent
reported that places of sociability and work in mainland France served l’Humanité as gateways
to Morocco. The communist paper, the agent argued, had a reader base among the Moroccan
workers in Epinay, among those patronising one particular café in Levallois near Paris or Café
Populaire in Marseille. Through this readership and their ties, l’Humanité managed to reach
Morocco.118

113Hamit Erdem, Osmanlı Sosyalist Fırkası ve İştirakçi Hilmi (Istanbul: Sel, 2012), 74–5.
114Erdem, 98.
115RGASPI, f. 495, op. 154, d. 3536, ll. 34-48, ‘Kommunistiche Presse’, no date.
116Michael M. Laskier, ‘Aspects of the Activities of the Alliance Israélite Universelle in the Jewish Communities of the

Middle East and North Africa: 1860-1918’, Modern Judaism 3, no. 2 (1983): 147–71.
117Erdem, Osmanlı Sosyalist Fırkası, 58.
118AD, Afrique 1917-1940, Affaires Musulmans, 534, 20, 12-14, Djouini to French consul in Tetouan, 12 November, 1923.

230 Burak Sayim

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


However, unlike al-Ahram al-Ahmar, Humanité’s circulation was not limited to the French
imperial space. A group of militants from Cairo, who would eventually constitute the ‘Cairo com-
munist group’, reported that they started their political work by reading la Vie Ouvrière (Worker’s
Life) and le Bulletin Communiste (the Communist Bulletin)— both PCF publications.119

L’Humanité seemingly counted among essential reading material for Alexandrian communists
too. Being fairly represented by this mammoth of the communist press mattered for them, evident
enough in their opposition to their exclusion from the list of countries sending aid for the famine
victims in Russia in 1922.120 In Istanbul, l’Humanité enjoyed a relatively broad distribution, both
among the Europeans and the French-speaking intellectuals.121 It reached not just major Middle
Eastern metropolises like Cairo and Istanbul but less likely places, too, such as Mersin, a
nineteenth-century Ottoman port-town that developed in the periphery of Aleppo.122

The French communist press held an important place in the Middle East for local communists
and their allies alike. The paper held a considerable influence, owing to its position in the
European political scene. The support provided to the Syrian and Moroccan independence wars
in l’Humanité buttressed the anti-colonial credentials of the Communist Party of Syria. According
to local militants, this editorial line of l’Humanité attracted ‘sympathies towards communism’ in
the country.123

Moreover, the clout of l’Humanité did not just help the Middle Eastern revolutionaries at
home. It served them as an outlet within the belly of the beast. Access to the pages of a major
national newspaper in France was a significant boon. A multitude of Middle Eastern revolution-
aries utilised this resource. Even before the communist-socialist split in December 1920, the Jeune
Tunisien delegation in Paris used this opportunity. They asked l’Humanité and another socialist
paper, Le Populaire, to publish the resolution adopted by a recent anti-colonial congress attended
by Turkish, Caucasian, Iranian, Iraqi, Syrian, and Tunisian delegates.124 Although the papers
apparently did not run the full resolution, Léon Blum penned a highly sympathetic article on
l’Humanité to support the resolution.125

Another Middle Eastern anti-colonialist to express himself on the pages of l’Humanité was
Emir Khaled, one of the most prominent anti-colonial allies of the Comintern.126 In 1924, he
penned a piece for l’Humanité where he retorted against a right-wing press crusade targeting
him.127 Egyptian communists, upon the interdiction of their short-lived paper al-Shabiba
(Youth), called the revolutionary press to protest it, to which l’Humanité responded by rapidly
running a note of protestation.128 The same year, Turkish communists brandished their access
to the European communist press as a threat. Mustafa Kemal’s government had decided to dis-
solve the People’s Communist Party of Turkey (THIF), and Salih Hacıoğlu, as its chairman,
warned the government in a letter. ‘This bad treatment will be transmitted to the workers’ parties
worldwide through the Communist International’, it read, ‘this declaration (of protest) will be
published by all European communist newspapers’.129 Hence, stories of European communist
papers in the Middle East reinforce my argument about the entanglement of European and

119RGASPI, f. 495, op. 85, d. 10, ll. 1-22, ‘Rapport du Mouvement ouvrier et communiste en Egypte’, 12 October, 1922, 17.
120RGASPI, f. 495, op. 85, d. 12, ll. 6-7, Rosenthal and Arabi to Safarof, 26 May, 1922.
121TÜSTAV, CD 25/A, Folder 31_36 (524-628), Document 56-73, UIT to ECCI, circa 1921, 15.
122Erden Akbulut and Mete Tunçay, Türkiye Halk İştirakiyun Fırkası, 1920-1923 (Istanbul: İletişim Yayınları, 2016), 617.
123RGASPI, f. 495, op. 84, d. 8, ll. 9, Report on Syria, circa 1927.
124AD, Afrique 1917-1940, Affaires Musulmans, 533, 17, 112. ‘Délégation Jeune Tunisienne’, 5 July, 1920.
125L’Humanité, ‘Le droit des peuples’, 14 July, 1920, 1.
126On Khaled, see; Ahmed Koulakssis and Gilbert Meynier, L’Emir Khaled: premier zaʾîm?: identité algérienne et colonia-

lisme français (Paris: L’Harmattan, 1987).
127L’Humanité, ‘L’Emir Khaled répond’, 30 September, 1924, 1.
128RGASPI, f. 495, op. 85, d. 11, ll. 18-19, Arabi and Rosenthal to Comintern, 15 July, 1922.
129Cited in Akbulut and Tunçay, Türkiye Halk İştirakiyun Fırkası, 1920-1923, 397–9.

Journal of Global History 231

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


Middle Eastern communism. Not only the papers published for Middle Eastern consumption used
the helping hand of European comrades, but also the European publications constituted a pivotal
part of the militant experience in the Middle East.

A world in translation

The emergence of the communist movement in the Middle East raised the question of available
political literature. Unlike in Europe and North America, where a sizeable amount of ‘recyclable’
pre-Comintern socialist literature existed, Middle Eastern Cominternians had to face the daunting
task of producing literature from scratch. One Palestinian communist put it rather dramatically:
‘We are forced to create new words for it, because the terminology of the class struggle does not
exist in Arabic, although this language is extremely rich’.130 Some were prolific authors themselves,
but translation remained invaluable in filling the material gap.131

Long before the Comintern project changed the face of communist publishing across the globe, the
left-wing milieux and the general reading public in the Middle East and the Ottoman Empire, in par-
ticular, took an interest in the politics of translation.132 According to Friedrich Engels himself, The
Communist Manifesto got translated in Istanbul to be published in Armenian as early as 1887.133

Although the translation of Marxist literature into Ottoman Turkish was later than in other dominant
languages, Marxist theory was not an alien idea for Ottoman Turkish readers. The available literature
included translations, commentaries, and plagiarisms – sometimes all of them combined.134 Just before
the Great War, the Ottoman Socialist Party’s paper İştirak highlighted that having a group of French-
speaking socialists translate Marxist literature into Turkish remained their ‘most burning need’.135

After the Great War and throughout the 1920s, communists throughout the Middle East kept
stating the need for regular translations into Turkish, Persian, and Arabic. The Communist Party
of Egypt created a special translation commission almost immediately after its foundation.136

Istanbuli communists’ correspondence indicated similar needs and similar efforts. In 1923, they
proposed to the Eastern Department of Comintern that the Communist University of the Toilers
of the East (KUTV) students who could not make it into Turkey shall constitute a ‘translation
bureau for the classical works of Marxism’ such as ‘Capital by Marx, Historical Materialism
by Bukharin, State and Revolution by Lenin’.137 Almost simultaneously, Anatolian communists
expressed a similar need. The Comintern envoy Mikhail Golman asked the Comintern to ‘trans-
late the main works of Marx to Turkish’. Golman reported that their nascent efforts in that direc-
tion with a Turkish comrade, Fuat, had come to an abrupt end with Fuat’s exile to Eastern
Anatolia, so an exiled French-speaking Turkish communist, Nizamettin, was assigned the task.138

The Eastern Department, for its part, tried to provide a steady flux of publications. In 1925, the
organisation started to lay the groundwork for an Arabic communist publishing house in the Near

130RGASPI, f. 495, op. 84, d. 8, ll. 17-32, Ichtiyar to Eastern Secratariat, circa 1927.
131On the issue of communists and translation, see Anna Belogurova, ‘The Chinese International of Nationalities: The

Chinese Communist Party, the Comintern, and the Foundation of the Malayan National Communist Party, 1923–1939’,
Journal of Global History 9, no. 3 (November 2014): 447–70; Leah Feldman, ‘Red Jihad: Translating Communism in the
Muslim Caucasus’, Boundary 2 43, no. 3 (August, 2016): 221–49.

132Strauss, ‘Who ReadWhat in the Ottoman Empire (19th-20th Centuries)?’; Andrew Arsan, ‘Under the Influence? Translations
and Transgressions in Late Ottoman Imperial Thought,” Modern Intellectual History 10, no. 2 (August 2013): 375–97.

133Karl Marx and Friedrich Engels, The Communist Manifesto, trans. Samuel Moore (New York: Penguin Books, 2011),
207–8.

134Y. Doğan Çetinkaya, ‘Osmanlıca Marksizm’, Toplumsal Tarih, 319 (July 2020), 20-6.
135Erdem, Osmanlı Sosyalist Fırkası, 58.
136RGASPI, f. 495, op. 85, d. 11, ll. 14-16,’Postanavlenie Sotsiialisticheskiĭ Partii Egipta ot Avgusta 1922 goda’, 8 September,

1922.
137TÜSTAV, CD 24-25B, Folder 32_36 (383-460), Document 24-32, O. Masdar to ECCI, 15 November, 1923, 8.
138RGASPI, f. 495, op. 154, d. 764, ll. 132-142, Golman to Brike, 7 September, 1922, 8.

232 Burak Sayim

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


East.139 However, these efforts either failed at the start or were, at best, partially satisfactory. Deep
into the 1920s, Arab communist parties still needed to resort to their own translation activities to
fill the void. In 1929, Syrian communists reported an increase in the Arab base of the party but felt
they could not sufficiently satisfy the need for Arabic revolutionary publications. Hence, in June
1929, they created a committee of ‘special translations’.140

The actual content of their translations showed a selective interaction with left-wing political
literature. The political evolution of disparate communist groups and the amount of orthodox
supervision exerted over their activities determined the choices for translation. Translations by
militants on Soviet soil and presumably under direct Cominternian oversight tended to be more
conventional choices from the classics of Marxist and Leninist literature. Mustafa Suphi, in his
Simferopol days, started translating The Communist Manifesto into Turkish. Unexpectedly, he
had to cut it short, as the changing fortunes of the Russian Civil War forced him to evacuate
Simferopol urgently.141 After Suphi’s murder at the hands of nationalist thugs in 1921, the task
fell upon the leader of the Communist Group of Istanbul, Şefik Hüsnü. He completed the trans-
lation in 1923 and published it with a foreword stating that the Manifesto, which had already been
translated to ‘Armenian, Jewish142 [sic] and Chinese,’ was finally appearing in Turkish.143

Similarly, the Cominternian translators in Crimea or Moscow created a straightforward list of
translated publications. These included Turkish translations of Capitalism and Socialism from
Thomas More to Lenin by David Petrovsky, A Short Course of Economic Science by A.
Bogdanov from Russian, Karl Kautsky’s Karl Marx’s Economic Doctrine from German, and
The ABC of Communism by Nikolai Bukharin and Yevgeni Preobrazhensky.144 These were pretty
conventional choices, even if a translation is often as much about interpreting a text as choosing
it.145 Although Kautsky had already been ostracized by Lenin in 1918 as a ‘renegade’ and targeted
by Trotsky in an acerbic brochure,146 this former ‘red pope’s earlier writings were still highly
esteemed.147 In the early 1920s, The ABC of Communism was a go-to option to translate for com-
munists worldwide, as attested by Chinese communists.148 Bogdanov’s book had the unbeatable
credential of being highly commended by Lenin himself.149

However, the story was not just about toeing the line and translating ready-made curricula.
Middle Eastern communists had their own literary and political tastes, which seeped into their
translation choices. More distance and less oversight from the centre created more elbow room
for particular preferences to show. During the first years of the Communist International, this was
particularly true, with the militants of newly-forming communist parties being less eager to show
themselves to be model Cominternians according to the Soviet taste. For instance, the Communist
Party of Egypt’s first big-scale translation was anarchist Piotr Kropotkin’s An Appeal to the Youth.

139RGASPI, f. 495, op. 154, d. 239, ll. 1-19,’Doklad Vostochnogo Otdela’, 14 May, 1925, 18.
140RGASPI, f. 495, op. 84, d. 21, ll. 19-29, Central Committee of Communist Party of Syria to Eastern Department of

Comintern, August 16, 1929.
141Hamit Erdem, Mustafa Suphi (Istanbul: Sel Yayıncılık, 2010), 110.
142Given Ladino’s prominent position in Istanbuli publication scene, Şefik Hüsnü might have been referring to this

language.
143Şefik Hüsnü’s foreword, ‘Komünist Beyannamesi [1923]’, in Komünist Manifesto ve Hakkında Yazılar, (Istanbul:

Yordam Kitap, 2018), 82–3.
144RGASPI, f. 495, op. 154, d. 137, ll. 147-151, Eastern Department to Provisional Bureau of CPT, 1922, 3-4.
145See Lydia H. Liu, Translingual Practice: Literature, National Culture, and Translated Modernity—China, 1900-1937

(Stanford: Stanford University Press, 1996).
146Vladimir Il’ich Lenin, The Proletarian Revolution and Renegade Kautsky. (Moscow: Progress Publishers, 1976); Leon

Trotsky, Terrorism and Communism: A Reply to Karl Kautsky (London: Verso, 2007).
147Marek Waldenberg, Il Papa Rosso: Karl Kautsky, trans. Mario Di Salvo, 2 vols. (Roma: Editori Riuniti, 1980); Massimo L.

Salvadori, Karl Kautsky and the Socialist Revolution, 1880-1938 (London: Verso, 1990).
148Wang Fan-hsi, Chinese Revolutionary, trans. Gregor Benton (Oxford: Oxford University Press, 1980), 30–1.
149Vladimir Ilyich Lenin, ‘A. Bogdanov. A Short Course of Economic Science’, Marxists Internet Archive, 1898, https://

www.marxists.org/archive/lenin/works/1898/feb/bogdanov.htm.

Journal of Global History 233

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://www.marxists.org/archive/lenin/works/1898/feb/bogdanov.htm
https://www.marxists.org/archive/lenin/works/1898/feb/bogdanov.htm
https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


The CPE translated this brief but globally influential text into Arabic and printed it in 20,000
copies.150 Former anarchists were one of the two major constituents of the CPE at its foundation.
The text, which inspired a generation of revolutionaries from the US to India since its publication
in 1880, must have been an obvious choice for some Egyptian communists. Indeed, before the
Great War, different left-wing groups of the Middle East had taken initiatives to translate
Kropotkin, including the ARF leader Simon Zavarian and Egyptian secular intellectual Salama
Musa, who, incidentally, would become one of the first members of the CPE.151 Although they
proved flexible enough at this period of transition, comrades in Moscow scantly shared the
Egyptian communists’ penchant for Kropotkin, who had been at loggerheads with the
Bolsheviks for some time then. Quite tellingly, the unnamed militant who read the CPE’s report
in Moscow underlined the phrase about Kropotkin’s brochure quite emphatically – an untypically
passive-aggressive behaviour for the Comintern apparatus.152 The Eastern Department might not
have appreciated the decision, but the heyday of Stalinism still being years away, it initiated no
purge, nor even issued open invective, for that matter. Moreover, once within the Cominternian
networks, the less-than-orthodox text circulated within the Greater Syria-Egypt circuit. It reached
communist clubs in Jerusalem to be distributed amongst the young communists there.153

Other choices were less blasphemous but still showed the variety of ways Middle Eastern rev-
olutionaries came to the Comintern. In Istanbul, the UIT militants translated an abridged version
of Charles Rappoport’s Précis du Communisme into Greek and Ottoman Turkish.154 Rappoport, a
fierce opponent of the Great War, a Zimmerwaldian155 and a founding member of the PCF, was
anything but politically unorthodox.156 Even so, the predisposition to turning to a veteran of
French socialism when needing a trustworthy communist manual is quite telling. The choice can-
not be reduced to an issue of availability. Cultural and political affinities seemed to be more deter-
minant. By 1922, literature produced by Russian Bolsheviks was fairly well accessible in Istanbul in
its original Russian and in French translations. Non-political French learners would recall trans-
lating Lenin brochures from French as a language-learning practice.157 On the other hand,
Rappoport’s brochure had only been published in 1920; therefore, the book, unlike
Kropotkin’s text in Egypt, could not have been a household name for local militants. Hence, it
shows that this was a period of transition; Russian Bolsheviks, who made a stellar entrance to
global politics, were rapidly becoming the domineering force of the global left, yet the control
was not yet solidly consolidated. At decisive moments, many still turned to the old masters:
French and other non-Russians.

Conclusion
Connections across national, regional, and imperial lines marked early Cominternian militancy,
which starkly contrasted with the increasingly stiffening and nationally-oriented Stalinist period

150RGASPI, f. 495, op. 85, d. 2, ll. 9-10, Relations Hebdomadaires; Aperçu General sur la situation en Egypte’, August 25,
1921.

151Berberian, Roving Revolutionaries, 94; Gorman, ‘Socialisme en Égypte avant la Première Guerre mondiale’.”
152RGASPI, f. 495, op. 85, d. 2, ll. 9-10, ‘Relations Hebdomadaires; Aperçu General sur la situation en Egypte’, 25 August,

1921.
153Tamari, ‘Najati Sadqi (1905-79)’, 87.
154Both police and Comintern sources mention the circulation of this translation in Istanbul; SHD, GR 20 N 1103,

Renseignements 1922, ‘Compte-Rendu’, 7 September, 1922; RGASPI, f. 495, op. 154, d. 769, ll. 7-23, Sharki to Eastern
Department, no lisible date, circa 1923, 5.

155Left-wing opposition to the social-democracy’s support to the World War, and symbolized by a conference at the tiny
Swiss town of Zimmerwald in 1915, was the precursor to the Communist International. See R. Craig Nation, War on War:
Lenin, the Zimmerwald Left, and the Origins of Communist Internationalism (Durham: Duke University Press, 1989).

156Branko M. Lazić and Milorad M. Drachkovitch, Biographical Dictionary of the Comintern (Stanford: Hoover Institution
Press, 1973), 330–1.

157İ. Hakkı Sunata, İstanbul’da İşgal Yılları (Istanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2006), 66–7.

234 Burak Sayim

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250


of the Comintern and post-Second World War. Yet, this peculiar period was often relegated to a
simple projection of what would be the Stalinist and monolithic future or became the subject of
the search for an original sin in a teleological reading of history.158 Taking a more nuanced
approach, I have tried to relocate the 1920s as a transitional period for the Comintern and global
revolutionary movement, where network-like structures of the pre-Great War radical militancy
intersected with the logistical advantages of a self-proclaimed world party. The trajectories of vari-
ous communist newspapers in the Middle East, North Africa, Europe, and the Soviet Union
enabled me to show the deep connections between these revolutionary spaces.

Throughout the 1920s, Communist newspapers in Arabic, Turkish, Yiddish, Armenian, Greek,
French, and Italian circulated extensively across borders, in and out of the Middle East. Their
diffusion both facilitated the creation of new bonds and attested to the extant regional or global
networks. In addition to its ease in crossing national borders, the communist press of the 1920s in
the Middle East also proved flexible in interacting with other strands of anticolonialism and other
left-wing movements, such as Kropotkin’s anarchism. This historical moment ended with the con-
solidation of Stalinism both in the Soviet Union and the Comintern. Although it proved somewhat
fleeting and subsequently got buried with the rise of both national frameworks and Stalinist
monolithic communist parties, this transitional historical moment was noteworthy in the excep-
tional radical connections it fostered across national, regional, and imperial lines.159 This is why
this article tried to take a tentative step toward reconsidering this moment and its connections.

This article has drawn attention to the interwoven story of political actors from two regions.
I started from a Middle Eastern perspective to underline the global dimensions of what has often
been exclusively construed as a regional story. Affirming these connections from a Middle Eastern
standpoint is all the more useful, I believe, given that– as Cyrus Schayegh and Giancarlo Casale
recently affirmed – ‘MENA [the Middle East and North Africa] history as currently practiced
remains more resistant to the methodologies and perspectives of global and international history
than other area studies fields’.160 The article examined broader communist networks from the
Middle Eastern vantage point as an attempt to take a modest step in the other direction and
reframe Middle Eastern history as global history. Thus, this article tried to highlight the agency
of radical actors in what we now call the Global South and reconstruct their stories not as a mere
extension of the real show happening in the Global North but as a global story in its own right,
from which stemmed transnational and trans-regional connectivities.

158Cf Tareq Yousif Ismael, The Communist Movement in the Arab World (London: Routledge Curzon, 2005).
159Pierre Broué distinguishes the Stalinist party with the absence of public discussion and the settling of political scores

within the party apparatus Broué, Le parti bolchevique, 295–9. As Brigitte Studer showed, the Stalinist practices would spread
to other communist parties through the Comintern: Studer, The Transnational World of the Cominternians, 75–6.

160Cyrus Schayegh and Giancarlo Casale, ‘Mobility, Spatial Thinking, and MENA’s Global Interconnectivity: A Primary
Source Roundtable’, Mashriq & Mahjar: Journal of Middle East & North African Migration Studies 9, no. 2 (August 2022): 1.

Cite this article: Sayim B. 2023. Transregional by design: The early communist press in the middle east and global
revolutionary networks. Journal of Global History 18: 216–235, doi:10.1017/S1740022822000250

Journal of Global History 235

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.1017/S1740022822000250
https://doi.org/10.1017/S1740022822000250

	Transregional by design: The early communist press in the middle east and global revolutionary networks
	Making of an interconnected Cominternian world
	A network of linguistic networks and the logistics of a multi-typeface operation
	Patterns of circulation
	Transregional and transimperial circulations
	A world in translation

	Conclusion


