
LETTERS 

From the Editor: 
Slavic Review publishes letters to the editor with educational or re­

search merit. Where the letter concerns a publication in Slavic Review, the 
author of the publication will be offered an opportunity to respond. Space 
limitations dictate that comment regarding a book review should be lim­
ited to one paragraph; comment on an article should not exceed 750 to 
1,000 words. The editor encourages writers to refrain from ad hominem 
discourse. 

D.P.K. 

To the Editor: 
I would like to respond to the review of my book Slovakia since Independence: The Strug­

gle for Democracy by Stanislav J. Kirschbaum (SlavicReview 59, no. 1). Kirschbaum's view that 
my book is flawed by the absence of sources in Slovak is misleading. Most of my sources are 
Slovak, translated into English on the internet. The implied notion that a political scien­
tist like myself cannot write about Slovak politics without fluency in the Slovak language is 
absurd. My book provides not only a detailed and extensively documented assessment of 
the obstacles to Slovak democracy in the political, economic, and sociocultural spheres of 
national life but also an equally detailed explanation of Slovak relations with Russia and 
the west, as well as with Slovakia's Visegrad neighbors. Kirschbaum's comment that Praeger 
should never have published my book is bizarre. As Kirschbaum himself acknowledged, 
Praeger's reputation as a first-class publishing house is based upon its careful review of 
potential manuscripts for publication. Slavic Review readers interested in central Europe 
should ignore Kirschbaum and decide for themselves the credibility and value of my study 
of postindependence Slovak politics. 

MINTON F. GOLDMAN 

Northeastern University 

Professor Kirschbaum replies: 
In response to Minton Goldman's comment about sources, I can only say that it is no 

secret that the RFE/RL and other western sources on Slovakia that he used in his book are 
reports from or summaries or translations of Slovak sources. What must be pointed out, 
on the other hand, is the fact that they are selective, which is what I say in my review; any 
researcher who uses them must balance their selectiveness (these sources are also charac­
terized by a primarily negative approach to Slovak politics) with other sources and the 
most appropriate ones are in the Slovak language. This Goldman has not done and, as he 
admits, cannot do. His study, as a result, suffers from a lack of balance and is, for this rea­
son, seriously flawed. It is also no secret that publishers often find themselves, for various 
reasons, in the situation of sending manuscripts if not to sympathetic then to noncritical 
readers for review. It is a pity that Goldman was not given access to good professional ad­
vice. Very little, if anything, is gained, especially for the author, by the publication of a 
flawed book. 

STANISLAV J. KIRSCHBAUM 

York University, Ontario 

To the Editor: 
In his review ofThe Radical Right inEastern and Central Europe since 1989, ed. Sabrina P. 

Ramet (Slavic Reviexv, 59, no. 3), Paul G. Lewis rightly describes David Ost's article on 
Poland "as well argued." The readers' attention, however, ought to be drawn to some fac­
tual mistakes in this article. The National Democrats were in opposition to the Pilsudski 

Slavic Review 60, no. 1 (Spring 2001) 

https://doi.org/10.2307/2697711 Published online by Cambridge University Press

https://doi.org/10.2307/2697711



