https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5 Published online by Cambridge University Press

Political Science Research and Methods (2025), page 1 of 12
doi:10.1017/psrm.2025.5 &

RESEARCH NOTE

Can autocratic power influence the media in
democracies? Evidence from China’s expulsion of
American journalists

Ruilin Lai

Department of Political Science, Washington University in St. Louis, St Louis, MO, USA
Email: ruilin.lai@wustl.edu

(Received 28 February 2024; revised 30 July 2024; accepted 7 September 2024)

Abstract

Can autocratic governments influence foreign media? This study finds that political pressures from auto-
crats can motivate the media in democracies to tone down their negativity. Exploiting China’s sudden
expulsion of American journalists in March 2020, I show that US news outlets targeted by the expulsion
adopted a more positive tone toward China in their subsequent coverage, compared to outlets that were
not targeted. Further analyses confirm that the observed pattern is not due to unexpelled outlets present-
ing more negative coverage of China, and that the expulsion has similar chilling effects on media outlets
that could have been affected. The findings highlight the overt threats autocracies pose to media freedom,
a fundamental pillar of democratic societies.

Keywords: autocracy; foreign coverage; international news; media bias

1. Introduction

Governments have both the incentives and means to control domestic media. In democracies
where media freedom is constitutionally guaranteed, incumbents, driven by electoral concerns,
often attempt to influence news outlets through monetary transfers (Di Tella and
Franceschelli, 2011), legal regulations (Boas and Hidalgo, 2011; Stanig, 2015), pressure on editors
and journalists (Qian and Yanagizawa-Drott, 2017), or selective information provision (Lai,
2025). In autocracies where media freedom is inherently restrained, ruling elites manipulate
news with outright censorship, hoping to maintain political stability and prolong regime survival
(Gehlbach and Sonin, 2014; Rozenas and Stukal, 2019; Gliflel and Paula, 2020; Guriev and
Treisman, 2020; Carter and Carter, 2022).

Nonetheless, the influence of governments on news reporting can extend beyond their own
borders. Policymakers have warned that autocratic leaders have been attempting to distort the
media in democracies in order to shape foreign public opinion and enhance their global
image. While China has invested heavily in news outlets abroad and invited journalists worldwide
on all-expense-paid trips (Reporters without Borders, 2019), Russia has sought to influence the
agenda of foreign media through disinformation campaigns (U.S. Department of State, 2022).
Countries like Qatar have even cultivated networks of American lobbyists to improve their
media image and, allegedly, have hacked journalists’ email accounts to deter criticism of the
regime (Flanagan, 2019). This phenomenon has garnered increasing scholarly attention, with
Chen and Han (2022) recently finding that US and UK news sites have compromised their
reporting to maintain market access in China.

© The Author(s), 2025. Published by Cambridge University Press on behalf of EPS Academic Ltd. This is an Open Access article, distributed
under the terms of the Creative Commons Attribution licence (http:/creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted re-
use, distribution and reproduction, provided the original article is properly cited.


https://orcid.org/0000-0001-5930-8550
mailto:ruilin.lai@wustl.edu
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5

https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5 Published online by Cambridge University Press

2 Ruilin Lai

To further evaluate whether, and to what extent, news outlets in democracies are subject to pol-
itical pressure from autocratic regimes abroad, I study the case of China’s expulsion of American
journalists. In March 2020, China’s Ministry of Foreign Affairs announced that journalists from
The New York Times, The Washington Post, and The Wall Street Journal would no longer be
allowed to work in the country (including the Hong Kong and Macao Special Administrative
Regions), and needed to surrender their press credentials within ten calendar days (Tracy et al,
2020). The expulsion came only a few weeks after the Trump administration’s decision to designate
five of China’s leading news agencies, including Xinhua, China Daily, and The People’s Daily, as
foreign agents and to limit the number of Chinese nationals who can work in the United States
for these organizations to 100 (Jakes and Myers, 2020). Although the expulsion was widely seen
as retaliation by the Communist regime for these newspapers’ critical coverage of its mass detention
of Muslims in Xinjiang, handling of the COVID-19 outbreak, among other issues (Tracy et al,
2020), the Ministry justified this policy as “a necessary countermeasure against the U.S. govern-
ment’s unreasonable oppression of Chinese news organizations” (MOFA, 2020). Editors from
the three newspapers unanimously condemned China’s decision (Tracy et al, 2020).

From a theoretical point of view, US news outlets with journalists expelled by the Chinese author-
ities could react in divergent ways. On the one hand, they may harshen their tone toward the regime.
Aggrieved by the expulsion, which could adversely impact their work and careers as China correspon-
dents, journalists may wish to unleash their grievances. The loss of on-the-ground-presence in China
may also exacerbate journalists’ misunderstandings about certain policies that appear harsh from an
external viewpoint but garner domestic support, such as the Social Credit System (Xu et al, 2022),
leading to more negativity in the news. More importantly, being forced to leave China could reduce
journalists’ concerns about offending the Chinese government with their critical coverage, essentially
eliminating any incentive for self-censorship (Chen and Han, 2022). On the other hand, the expulsion
may give news outlets greater incentives to self-censor. Generally, foreign media value their oper-
ational presence in China as it provides them with firsthand, exclusive insights into the world’s largest
autocracy, which holds substantial news value for their readership and can bring commercial benefits
to the outlets. In an attempt to re-establish their journalistic presence in China, they may try to
appease the Chinese government by intentionally softening their tone.

To empirically discern these two possibilities, I start by collecting reports from US news outlets on
China, spanning from September 2019 (six months before the expulsion) to September 2020 (six
months after the expulsion). Next, I conduct a dictionary-based sentiment analysis to measure the
tone of these articles, following established practices. My empirical approach mimics a
difference-in-differences (DiD) design in the sense that it compares how news outlets that experienced
journalists” expulsion (The New York Times, The Washington Post, and The Wall Street Journal) chan-
ged their tone toward China after the expulsion, relative to those that maintained a notable presence
in the country (Bloomberg News). The results show that the expulsion motivates news outlets to por-
tray China in a relatively more positive light. Moreover, by comparing expelled news outlets with
China Daily, a Chinese state-owned English-language newspaper that is unlikely to be affected by
the expulsion, I confirm that the findings are not driven by a negative shift in Bloomberg’s reports.
In addition, I find that the expulsion has chilling effects on news outlets that could have potentially
been affected, including the Associated Press, CNN, The Los Angeles Times, BBC, and Reuters.

This study is significant in a number of ways. Most importantly, it expands the existing
research on information control of authoritarian regimes, which typically focuses on autocrats’
control over domestic citizens’ access to information (e.g., Roberts, 2018; Sanovich et al., 2018;
Guriev and Treisman, 2020; Howells and Henry, 2021; Stukal et al., 2022). It demonstrates
that autocratic powers, such as China, also possess the capacity to influence news produced out-
side their jurisdiction, thereby distorting the information accessible to foreign audiences.
Additionally, this study supplements the findings of Chen and Han (2022) by providing further
empirical evidence on the role of foreign autocratic governments in shaping the coverage of news
outlets in democracies. In doing so, it extends the literature on government control of the media


https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5

https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5 Published online by Cambridge University Press

Political Science Research and Methods 3

(Boas and Hidalgo, 2011; Di Tella and Franceschelli, 2011; Durante and Knight, 2012; Gehlbach
and Sonin, 2014; Stanig, 2015; Qian and Yanagizawa-Drott, 2017; Lai, 2025) and contributes to
the burgeoning body of work on the influence of autocracies abroad (DellaVigna et al., 2014;
Peisakhin and Rozenas, 2018; Bail et al., 2020). Finally, this study joins a growing body of schol-
arship incorporating automated sentiment analysis into applied research (Crabtree et al., 2020;
Lajevardi, 2021; Osmundsen et al., 2021).

2. Empirical design
2.1. Sample

To empirically test the effect of the expulsion, I start by constructing a sample of China-related
articles published by news outlets that had journalists expelled—The New York Times (NYT), The
Washington Post (WP), and The Wall Street Journal (WSJ), and news outlets that operate in
China but did not face expulsion—Bloomberg News. The time frame for this sampling spans
from September 2019, six months before the expulsion, to September 2020, six months after
the expulsion. To find news outlets articles about China, I search the word “China” on the web-
sites of NYT, WP, and WSJ, and scrape all articles returned by the search. In the case of
Bloomberg News, since directly searching on its website only returns articles published within
the last six months at the time of the search, I use Google to search the word “China” within
Bloomberg’s website," and scrape the first 100 articles returned by the search each month.”
Then, for all news outlets, China-related articles are defined those that mention “China,”
“Chinese,” or “Xi Jinping” at least three times.’

Bloomberg’s articles are included in the sample because, empirically, I seek to estimate the
effect of the expulsion by comparing news outlets whose journalists were expelled with those
whose journalists remained unaffected. I specifically choose Bloomberg News as the main com-
parison group because it was the only US news outlet that maintained a substantial presence in
China after the expulsion. The “presence” of foreign media in China is quantified by the number
of instances their journalists pose questions during the daily press conferences organized by
China’s Ministry of Foreign Affairs (MOFA). These press conferences are widely attended by for-
eign journalists as they provide rare opportunities to access information from, and interact with,
the Chinese government. Beginning March 24, 2020, MOFA began to specify the affiliation of
journalists posing questions during the press conferences in the released transcripts. Appendix
Figure Al shows that journalists working for the Associated Press and CNN, two other US
news outlets operating in China, spoke up in fewer than ten press conferences over a six-month
period,* Bloomberg’s reporters were regularly called upon, even posing more questions than jour-
nalists from China Daily, a state-owned English-language daily newspaper.

2.2. Measuring news tone

I measure the tone (i.e., sentiment) of news articles using the Lexicoder Sentiment Dictionary
(LSD) developed by Young and Soroka (2012). The dictionary consists of 4576 positive and nega-
tive words and phrases drawn from the three largest lexical resources: Roget’s Thesaurus, the
General Inquirer, and the Regression and Imagery Dictionary. It is primarily tailored for political
texts and has been shown to yield assessments that align better with human coders than other

"That is, T search “China site: https://www.bloomberg.com/news/articles/” on Google.

*The articles are ranked and ordered by Google. I refer to articles collected using this approach “articles sampled by Google
Search” hereinafter.

®As a robustness check, I re-define China-related articles as those that mention “China,” “Chinese,” “Xi Jinping,” “Beijing”
or “Hong Kong” at least five times (Appendix Table B3).

“From March 24 to September 30, 2020.


https://www.bloomberg.com/news/articles/
https://www.bloomberg.com/news/articles/
https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5

https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5 Published online by Cambridge University Press

4 Ruilin Lai

commonly used dictionaries across a range of topics, including foreign affairs, crime, the envir-
onment, and the economy (Young and Soroka, 2012). Scholars have employed the LSD to analyze
the tone of news on the economy (Soroka et al., 2015a; Wlezien et al., 2017; Soroka et al., 2018),
elections (Giasson, 2012; Fournier ef al., 2013), and political leaders (Balmas, 2017).

Following Soroka et al. (2018, 2015b), I calculate the sentiment of a given article by subtracting
the count of negative words from the count of positive words, then dividing the difference by the
total number of words in the article.” This method measures the percentage-point difference
between positive and negative words in an article, thereby capturing both the direction and mag-
nitude of tone while controlling for article size (Soroka et al., 2015a). Figure 1 shows how the news
tone fluctuates over time for NYT, WP, WSJ, Bloomberg, and China Daily. As expected, China
Daily adopts the most positive tone toward China. More importantly, the difference in tone between
NYT, WP, W§], and Bloomberg visibly narrows after the expulsion. Appendix Figure A2 shows the
distribution of news tone before and after the expulsion, confirming this pattern.®

I also use the sentimentR R package, which includes an algorithm for calculating text polarity
sentiment, to analyze the tone of news articles, following Osmundsen et al. (2021). The algorithm
computes sentiment at the sentence level while accounting for valence shifters, such as not, really,
hardly, and but, which can significantly alter the sentiment (or the intensity of the sentiment)
conveyed in a text. To determine the sentiment of a given article, I average the sentiment scores
of all its sentences. The output is used both to cross-validate the LSD-based sentiment score and
to check the robustness of the main results. Reassuringly, as depicted in Appendix Figure A3, the
two new tone measures are highly correlated, with a correlation coefficient of 0.78. Summary sta-
tistics are presented in Appendix Tables A2 and A3.”

2.3. Model
I specify the main estimation model as follows:

Tonei,j,t = B(Ti,j x Post) + X;0 + M + v+ €j

where i, j, and t index article, news outlet, and year-month respectively. Tone; it 18 the sentiment
score of article i published by news outlet j in month ¢. Tj; is a dummy variable that takes 1 if
article i is published by NYT, WP, or WSJ and 0 if published by Bloomberg. Post takes 1 if
the article is published in or after March 2020, and 0 otherwise. X is the vector of article-level
control variables, which include the length of the article and the number of times the article men-
tions China-related keywords (“China,” “Chinese,” and “Xi Jinping”). I add fixed effects at the
news outlet and year-month levels, which render T;; and Post redundant in the model.’
Standard errors are calculated based on 1000 bootstrap resamples.’

®Articles are pre-processed to remove punctuation, URLs, and standard English stop words. The remaining terms are then
stemmed and augmented with bigrams to capture meaning in two-word phrases.

®To validate the dictionary-based news tone measure, I hired a human annotator to manually code a random sample of
500 China-related news articles. The annotator was directed to classify the tone of each article toward China using a Likert
scale: very negative, slightly negative, neutral, slightly positive, and very positive. Appendix Figure A4 confirms the alignment
between sentiment scores derived from human coding and those generated using the dictionary-based method. Moreover,
Appendix Table Al provides examples of articles with the most positive and negative sentiment scores from NYT, WP,
WS]J, and Bloomberg.

"This study focuses on how the expulsion alters news outlets’ tone in covering China. A valuable question for future
research is how the expulsion influences the topics being covered about China.

®Note that year-month fixed effects can capture the effects of common shocks, such as the COVID-19 pandemic on news
outlets’ reporting on China.

°I do not use clustered standard errors in my main specification due to the small number of clusters (four). I report results
with standard errors clustered at the news outlet level in Appendix B1.


https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5

https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5 Published online by Cambridge University Press

Political Science Research and Methods 5

0,050

0025

0,000

Average sentiment score

0,025

201909 19-10 2019-11 01912 20z0-01 02002 2020-05 2020-04 202008 202006 2020-07 2020-08 202009
Year-month

News outlet — Bloamberg (g) ---- China Dally (g) ==- NYT - - WP .-+ WSJ

Figure 1. Changes in news tone.

Although the model mimics a DiD design, I do not claim that DiD is used for causal identifi-
cation in this study. The reason is straightforward: the use of DiD rests on the parallel-trend
assumption, which is difficult to justify in this case. The Chinese government’s decision to expel
American journalists was a response to the Trump administration’s decision to limit the number
of Chinese citizens who could work for the Chinese media operating in the United States. It is
highly probable that journalists from NYT, WP, and WS]J were specifically targeted due to their
increasingly negative reporting on China. In other words, their reporting tone could be on a differ-
ent trend than Bloomberg’s, which may continue post-expulsion. However, this implies a down-
ward bias in my estimates. That is to say, if § is found to be positive, its size is very likely to be
underestimated, and if § is found to be negative, its size is very likely to be overestimated.

3. Results
3.1. Main results

Table 1 presents the main results. The positive and significant coefficients of the interaction
between T;; and Post indicate that NYT, WP, and WSJ toned down their negativity toward
China (i.e., reported on China more positively) after the expulsion, compared to Bloomberg (col-
umns 1 and 2). To put the effect size into perspective, it is about 7 percent of the average differ-
ence in news tone between NYT (—0.013) and China Daily (0.042) before the expulsion. In
columns 3-5, I estimate the effect for the three newspapers separately, without adding any
fixed effects for parsimony. The negative coefficients of T indicate that, throughout the study per-
iod, NYT, WP, and WS] portrayed China more negatively than Bloomberg, and the negative coef-
ficients of Post suggest that all news outlets adopted a more negative tone toward China following
the expulsion. However, the positive coefficients of T x Post again imply that the reporting tone of
NYT, WP, and WSJ improved after the expulsion relative to Bloomberg’s.10 This change, though,
was not enough to completely offset the pre-existing differences in the news outlets’ tone toward
China and the overall decline in their reporting tone post-expulsion. Finally, the varying size and
statistical significance of the coefficients for T x Post suggest that NYT and WSJ responded more

1%Perhaps a more intuitive interpretation of the expulsion’s effect is that, without it, NYT, WP, and WSJ would have
reported on China in an even more negative light. In other words, the expulsion led these outlets reporting in a less negative
(i.e., more positive) way than they otherwise would have.


https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5

https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5 Published online by Cambridge University Press

6 Ruilin Lai

Table 1. Effect of the expulsion on news tone

All

NYT WP WSJ
i) @ E) @) (5)
T —0.018*** —0.016*** —0.004***
(0.001) (0.001) (0.001)
Post —0.005*** —0.005*** —0.005***
(0.002) (0.001) (0.002)
T x Post 0.004*** 0.004** 0.003* 0.003 0.005***
(0.002) (0.002) (0.002) (0.002) (0.002)
Comparison Bloomberg (g) Bloomberg (g) Bloomberg (g) Bloomberg (g) Bloomberg (g)
Controls
Year-month FEs
News-outlet FEs
Adjusted R? 0.068 0.071 0.070 0.057 0.008
Observations 10,535 10,535 3554 4681 4870

Notes. g = Articles sampled by Google Search. Standard errors based on 1000 bootstrap resamples are reported in parentheses.
*p<0.10, **p <0.05, ***p<0.01.

strongly than WP to the expulsion. A probable explanation for this phenomenon is that NYT and
WS]J, which operate Chinese-language websites, require a higher volume of news stories about
China and thus have more incentives to reestablish their presence in the country compared to
WP, which only translates some of its articles into Chinese on a regular basis.

As robustness checks, I first re-run the above models using the sentimentR measure of news
tone (Appendix Table B2). Reassuringly, the interaction term remains positive and statistically
significant. The effect size, approximately 6 percent of the average pre-expulsion news tone dif-
ference between NYT (—0.017) and China Daily (0.179), remains consistent. Next, in the left
panel of Appendix Table B3, I use NYT, WP, and WSJ articles sampled by Google Search.''
Recall that, in constructing the main sample, I search the word “China” on the websites of
NYT, WP, and WSJ directly, but use Google to search “China” within the website of
Bloomberg News. While Appendix Figure A5 illustrates that NYT, WP, and WS]J articles returned
by Google Search are not systematically different in tone toward China compared to those
returned by website searches, Appendix Table B3 further confirms that the method of article col-
lection (using Google to search within news outlets” websites versus searching directly on news
outlets’ websites) does not affect the results. In the right panel of Appendix Table B3, I increase
the threshold of what counts as “China-related” articles,'> and find almost identical results.
Moreover, I show that the finding is not driven solely by opinion articles (Appendix
Table B4), articles discussing the Trade War (Appendix Table B5), or Sino-US trade relations
(Appendix Table B6). I also check whether re-coding the Post variable’® (Table B7) has any
impact on the estimate. Finally, in Table B8, I allow “treated” and “control” news outlets to follow
different time trends, using a news outlet-specific linear trend instead of the simpler news-outlet
and year-month fixed effects specification outlined above (Foos and Bischof 2021)."* The results
are unchanged.

""To collect these articles, I search the query “China site: https://www.nytimes.com/,” “China site: https:/www.
washingtonpost.com/,” or “China site: https:/www.wsj.com/articles/” on Google, and scrape the first 100 articles returned
by the search each month.

1280 that articles mentioning “China,” “Chinese,” “Xi Jinping,” “Beijing,” or “Hong Kong” at least five times are included.

13S0 that articles published on or after March 17 (the exact day China announced its decision to expel American journal-
ists) take the value of 1.

"“The model I estimate is as follows:

Toneij; = B(Tij x Post) + X0+ p; +ve + u; X v + €


https://www.nytimes.com/
https://www.nytimes.com/
https://www.washingtonpost.com/
https://www.washingtonpost.com/
https://www.washingtonpost.com/
https://www.wsj.com/articles/
https://www.wsj.com/articles/
https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5

https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5 Published online by Cambridge University Press

Political Science Research and Methods 7

3.2. Alternative explanations

One alternative explanation for the finding is that it is driven by the negative change in
Bloomberg’s reporting tone in response to the incident. In theory, Bloomberg’s reporters
might react to the expulsion of their colleagues at NYT, WP, and WS]J by adopting a more critical
stance toward China, even in the absence of personal grievances. To empirically address this con-
cern, I use China Daily as the comparison group instead of Bloomberg News. There is no reason
to expect that Chinese state media would respond to the incident with a more negative depiction
of China."” The results presented in Table 2 affirm the previous conclusion that the expulsion of
journalists motivates news outlets to adopt a more positive tone in their China coverage than they
otherwise would have. Furthermore, column 6 indicates that Bloomberg’s reporting remained
largely unaltered—the coefficient of T x Post is small and statistically indistinguishable from
zero. Appendix Table B9, utilizing the sentimentR news tone measure, echoes similar trends.

Another explanation to consider is whether the observed pattern results from broader changes
in these outlets attitudes toward authoritarian regimes. To investigate this, I collect their articles
on Russia and Iran using the method outlined above and explore how they adjust their reporting
tone on these two countries (Table 3). The coefficient of the interaction term is not statistically
significant. If anything, compared to Bloomberg, the coverage of Russia and Iran by both the
NYT and WP becomes more negative in the post-expulsion period (columns 3 and 4), while
the WSJ’s coverage shifts toward a more positive tone (column 6).

I also combine the articles on China, Russia, and Iran and estimate a triple-DiD model in
which I use Russia- and Iran-related articles as an additional comparison group, following the
approach of Chen and Han (2022)."'° The results are presented in Appendix Table B10. While
the coefficient of the second-degree interaction T x Post is negative, the triple interaction T x
Post x China is positive and statistically significant in the preferred model presented in column
2. Taken together, we can conclude that “treated” outlets adopt a somewhat more negative
tone toward Russia and Iran, but a more positive tone toward China after the expulsion, com-
pared to “control” outlets.

3.3. Placebo test

I conduct a placebo test by examining the effect of the expulsion on news outlets that have near-
zero on-the-ground presence in China. In theory, the effect should be null, given that they don’t
have any pre-expulsion presence to reclaim and therefore lack the motivation to depict China
more favorably post-expulsion. I identify two major US news outlets that frequently report on
China but do not have stationed journalists there—The Boston Globe (BG) and The Chicago
Tribune (CT). I repeat the exercise and compare their China-related articles with those from
Bloomberg News and China Daily. The results are detailed in Table 4. In line with the theoretical
expectations, the expulsion does not have a discernible effect on them (p = 0.593 and 0.870 in
columns 1 and 2, respectively). If expelling journalists of NYT, WP, and WSJ systematically
affected outlets that do not have any meaningful presence in China, the coefficients of the inter-
action term should be more consistent in sign, larger in magnitude, and stronger in statistical sig-
nificance. Such findings also alleviate the concern that Bloomberg News became more critical of

>This is not to say that China Daily’s portrayal of China remained consistent before and after the expulsion of American jour-
nalists. Indeed, the newspaper depicted China more negatively following the expulsion. Nonetheless, this shift in reporting tone
was likely influenced by its coverage of the COVID-19 pandemic in China, among other issues, rather than the Chinese govern-
ment’s expulsion of American journalists. However, the impact of the COVID-19 pandemic on news reporting about China
should be relatively consistent across all news outlets, and these effects are accounted for with year-month fixed effects.

1*The model is specified as follows (7. denotes country fixed-effects):

Tone;j, = 8; T x Post+ & T x China + 8;Post x China + BT x Post x China
+Xi0+p+vi+ 7+


https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5

https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5 Published online by Cambridge University Press

8 Ruilin Lai

Table 2. Effect of the expulsion on news tone (compared to China Daily)

All

NYT WP WsJ Bloomberg (g)
) @ @) @ (5) (6)
T —0.056*** —0.054*** —0.041*** —0.037***
(0.002) (0.002) (0.002) (0.002)
Post —0.008*** —0.008*** —0.008*** —0.007***
(0.002) (0.002) (0.002) (0.002)
T x Post 0.007*** 0.007*** 0.007*** 0.006** 0.008*** 0.003
(0.002) (0.002) (0.003) (0.002) (0.002) (0.003)
Comparison China Daily (g) China Daily (g) China Daily (g) China Daily (g) China Daily (g) China Daily (g)
Controls
Year-month FEs
News-outlet FEs
Adjusted R? 0.244 0.246 0.404 0.360 0.258 0.270
Observations 10,276 10,276 3295 4422 4611 2311

Notes. g = Articles sampled by Google Search. Standard errors based on 1000 bootstrap resamples are reported in parentheses.
*p<0.10, **p <0.05, ***p<0.01.

Table 3. Effect of the expulsion on news tone on Russia and Iran

All
NYT WP WSJ
(1) ) 3) (4) (5)
T —0.010"** —0.008*** —0.009***
(0.003) (0.002) (0.003)
Post 0.002 0.002 0.002
(0.003) (0.003) (0.003)
T x Post —0.001 —0.003 —0.003 —0.004 0.002
(0.003) (0.003) (0.003) (0.003) (0.003)
Comparison Bloomberg (g) Bloomberg (g) Bloomberg (g) Bloomberg (g) Bloomberg (g)
Controls
Year-month FEs
News-outlet FEs
Adjusted R? 0.038 0.059 0.025 0.041 0.020
Observations 8065 8065 2454 4630 2001

Notes. g = Articles sampled by Google Search. Standard errors based on 1000 bootstrap resamples are reported in parentheses.
*p<0.10, **p <0.05, **p <0.01.

China in response to the expulsion—if that were true, we should find T x Post to be positive and
statistically significant.

3.4. Chilling effects of expulsion

Finally, I assess the potential chilling effects of the expulsion. That is, news outlets that were not
directly affected by the expulsion also reported China less negatively in the aftermath of the inci-
dent, fearing that they could be the next target of the Chinese government. To investigate this, I
gather China-related articles from three other US news outlets—the Associated Press (AP), CNN,
and The Los Angeles Times, and two UK news outlets—BBC News and Reuters. Unlike BG and
CT, these outlets maintained some presence in China both before and after the expulsion, as evi-
denced by their occasional participation in MOFA press conferences.'” Table 5 shows the results,
which support the idea that the expulsion has chilling effects on foreign media operating in

17 Although LAT did not have any journalists posing questions at MOFA press conferences throughout the study period, it
had a Beijing bureau.


https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5

https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5 Published online by Cambridge University Press

Political Science Research and Methods 9

Table 4. Effect of the expulsion on news tone of outlets that could not face expulsion

All BG (g) CT (g)
(1) () (3) (4) (5) (6)
T —0.009** —0.040*** —0.005 —0.038***
(0.004) (0.004) (0.003) (0.004)
Post —0.004*** —0.007*** —0.005*** —0.007***
(0.002) (0.002) (0.002) (0.002)
T x Post —0.002 —0.001 —0.004 0.000 —0.001 0.004
(0.004) (0.004) (0.007) (0.007) (0.004) (0.005)
Comparison Bloomberg (g) China Daily (g) Bloomberg (g) China Daily (g) Bloomberg (g) China Daily (g)
Controls
Year-month FEs
News-outlet FEs
Adjusted R? 0.034 0.241 0.021 0.176 0.015 0.199
Observations 1720 1461 1473 1214 1532 1273

Notes. g = Articles sampled by Google Search. Standard errors based on 1000 bootstrap resamples are reported in parentheses.
*p<0.10, **p <0.05, ***p<0.01.

Table 5. Effect of the expulsion on news tone of outlets that could face expulsion

All AP (g) CNN LAT (g) BBC (g) Reuters (g)
) @ @) @) (5) (6)
T —0.051*** —0.050*** —0.046*** —0.057*** —0.043***
(0.003) (0.002) (0.003) (0.002) (0.002)
Post —0.008*** —0.008*** —0.007*** —0.007*** —0.007***
(0.002) (0.002) (0.002) (0.002) (0.002)
T x Post 0.006™** 0.006* 0.005** 0.017*** 0.009*** 0.005*
(0.002) (0.003) (0.002) (0.004) (0.003) (0.003)
Comparison China Daily (g) China Daily (g) China Daily (g) China Daily (g) China Daily (g) China Daily (g)
Controls
Year-month FEs
News-outlet FEs
Adjusted R? 0.250 0.361 0.321 0.262 0.389 0.280
Observations 5891 1768 3594 1354 2061 2253

Notes. g = Articles sampled by Google Search. Standard errors based on 1000 bootstrap resamples are reported in parentheses.
*p<0.10, **p <0.05, ***p <0.01.

China. The coefficients of T x Post are consistently positive and statistically significant, implying
that AP, CNN, LAT, BBC, and Reuters adopted a less hostile tone in their China coverage follow-
ing the expulsion compared to China Daily, even though their journalists were not expelled.

A natural question arising from these findings is why the expulsion hasn’t had any chilling
effect on Bloomberg News. One probable cause is that Bloomberg’s coverage of China was already
sufficiently positive. Therefore, there was minimal room for further positive shifts without
appearing overtly biased. Notably, the average tone of Bloomberg’s articles is more favorable
than that of any other foreign news outlet included in my sample (AP, BBC, BG, CNN, CT,
LAT, NYT, Reuters, WP, WS]J). This corresponds with anecdotal evidence suggesting that
Bloomberg has been practicing self-censorship for a long time to avoid displeasing the
Chinese government. In 2013, for example, it was reported that Bloomberg’s editor-in-chief with-
held a story detailing the concealed financial ties between a wealthy individual in China and the
families of top Chinese officials (Wong, 2013). The outlet’s favorable attitudes toward China are
also reflected by the high frequency with which its correspondents participate in the Q&A ses-
sions of the MOFA press conferences. From Bloomberg’s perspective, it might believe that it
was shielded from the expulsion due to its long-standing amicable relationship with the regime.


https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5

https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5 Published online by Cambridge University Press

10 Ruilin Lai

4. Discussion and conclusion

This study leverages China’s sudden expulsion of American journalists in March 2020 to inform
our understanding of how foreign autocratic regimes can influence the media in democracies.
Contrary to the conjecture that the expulsion would result in a more negative portrayal of
China by the affected news outlets, the exact opposite is found—the tone of China-related articles
from outlets that experienced journalist expulsion, relative to that from outlets not affected by the
expulsion, turned more positive thereafter. My analyses also demonstrate that the findings cannot
be explained by unaffected news outlets portraying China less positively post-expulsion, or by
broader changes in news outlets™ attitudes toward authoritarian regimes. Moreover, a placebo
test comparing news outlets unaffected by the expulsion to those with virtually no on-the-ground
presence in China further confirms that the expulsion did not have a systematic impact on the
latter group. Finally, I show that other news outlets with journalists stationed in China, although
not directly affected by the expulsion, also modified their reporting tone on China in response to
the event. Taken together, these findings suggest that autocratic regimes can utilize available pol-
icy tools to shape the reportage from free and independent media abroad, thereby potentially
influencing public opinion in democratic societies.

The findings presented here appear to contradict the results of Chen and Han (2022), which
show a negative effect of being blocked from the Chinese Internet on news outlets’ tone toward
China. The authors interpret this as evidence that these outlets self-censor to maintain market
access to China before the blockage. Why do measures taken by the Chinese government to
restrict foreign media’s access to China yield such contrasting outcomes? The answer likely lies
in the distinction between losing information access and losing market access, with the former
being less permanent than the latter, which leads to different behavioral responses from the
news outlets. Websites blocked by the Great Fire Wall are rarely unblocked—NYT, WP, and
WSJ have been permanently blocked since 2012, 2019, and 2014, respectively.'® After the block-
age, these outlets have little incentive to portray China more positively, as the chance of having
the blockage reversed is slim to none.'” However, once expelled, journalists can potentially be
granted re-entry into the country in a much shorter time frame. Some degree of self-censorship
may have already been in place before the expulsion—it is just that journalists self-censor more
heavily thereafter, in the hope of appeasing the Chinese government and accelerating the process
of re-entry. Indeed, after a high-level diplomatic talk between the two countries’ leaders in
November 2021, the three news outlets were permitted to send their journalists back to China.
The expulsion thus motivates journalists to tone down their negativity because of its temporary
and remediable nature.

Of course, China is not the only authoritarian country that seeks to affect how foreign repor-
ters write about them and distort the information accessible to foreign citizens, and expelling
journalists or blocking websites is not these countries’ only means to achieve their goals—as men-
tioned before, their toolkit ranges from financial incentives to intimidation and violence. To what
extent are the study’s findings generalizable to other contexts, given that the estimates are specific
to China’s expulsion of American journalists? A key scope condition for autocrats’ success is that
foreign news outlets need to have sufficient incentives to comply. This means the outlets must
have a significant on-the-ground presence in the authoritarian country, this presence must be
vital for their information gathering, and the information must be of substantial news value to
generate commercial benefits. When these conditions are not met—such as when journalists
can operate from nearby countries using secondary sources, or when stories from the authoritar-
ian country do not attract significant readership—coercive actions like expulsion are more likely
to provoke backlash rather than compliance from news outlets with nothing to lose.

"®This can be verified using GreatFire.org, a website that monitors the status of sites censored by the Great Firewall Wall.
“In fact, all news outlets targeted in the 2019 news website crackdown have been permanently blocked since the event
(Chen and Han, 2022).


https://GreatFire.org
https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5

https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5 Published online by Cambridge University Press

Political Science Research and Methods 11

Whether autocrats’ other attempts to influence the media abroad have succeeded or failed is
ultimately an empirical question that this study leaves unanswered. The implications of these
efforts for domestic and foreign public opinion also remain to be explored. Moreover, how
would the media in autocratic countries respond when their own government targets foreign
news outlets, or when they themselves become targets of democratic governments?*’
Addressing these questions in future research will help us better understand governments’ control
of information and its cross-border ramifications, and enrich our understanding of how informa-
tion flows and narratives are constructed in the globalized world (Norris and Inglehart, 2009).

Supplementary material. The supplementary material for this article can be found at https:/doi.org/10.1017/psrm.2025.5.
To obtain replication material for this article, https://doi.org/10.7910/DVN/UVFUPL.

Financial support. This research received no external funding.

Competing interests. None.

References

Bail CA, Guay B, Maloney E, Combs A, Sunshine Hillygus D, Merhout F, Freelon D and Volfovsky A (2020) Assessing
the Russian Internet Research Agency’s impact on the political attitudes and behaviors of American Twitter users in late
2017. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 117, 243-250.

Balmas M (2017) Bad news: the changing coverage of national leaders in foreign media of Western Democracies. Mass
Communication and Society 20, 663-685.

Boas TC and Hidalgo FD (2011) Controlling the airwaves: incumbency advantage and community radio in Brazil. American
Journal of Political Science 55, 869-885.

Carter EB and Carter BL (2022) When autocrats threaten citizens with violence: evidence from China. British Journal of
Political Science 52, 671-696.

Chen H and Han L (2022) Do the media bow to foreign economic powers? Evidence from a News Website Crackdown.
HKUST Center for Economic Policy Working Paper, 2022(1).

Crabtree C, Golder M, Gschwend T and Indridason IH (2020) It is not only what you say, it is also how you say it: the
strategic use of campaign sentiment. Journal of Politics 82, 1044-1060.

DellaVigna S, Enikolopov R, Mironova V, Petrova M and Zhuravskayam E (2014) Cross-border effects of foreign media:
Serbian radio and nationalism in Croatia. American Economic Journal: Applied Economics 63, 103-132.

Di Tella R and Franceschelli I (2011) Government advertising and media coverage of corruption scandals. American
Economic Journal: Applied Economics 3, 119-151.

Durante R and Knight B (2012) Partisan control, media bias, and viewer responses: evidence from Berlusconi’s Italy. Journal
of the European Economic Association 10, 451-481.

Flanagan B (2019) Exposed: How Qatar manipulates American media.

Foos F and Bischof D (2022) Tabloid media campaigns and public opinion: quasi-experimental evidence on Euroscepticism
in England. American Political Science Review 116, 19-37.

Fournier P, Cutler F, Soroka S, Stolle D, and Bélanger r. (2013) Riding the orange wave: leadership, values, issues, and the
2011 Canadian election. Canadian Journal of Political Science 46, 863-897.

Gehlbach S and Sonin K (2014) Government control of the media. Journal of Public Economics 118, 163-171.

Giasson T (2012) As (not) seen on TV: News coverage of political marketing in Canadian federal elections. In Marland A.,
Giasson T., and Lees-Marshman J. (eds), Political Marketing in Canada. Vancouver, BC: UBC Press, pp. 175-192.

Gliflel C and Paula K (2020) Sometimes less is more: censorship, news falsification, and disapproval in 1989 East Germany.
American Journal of Political Science 64, 682-698.

Guriev S and Treisman D (2020) A theory of informational autocracy. Journal of Public Economics 186, 1-11.

Howells L and Henry LA (2021) Varieties of digital authoritarianism: analyzing Russia’s approach to internet governance.
Communist and Post-Communist Studies 54, 1-27.

Jakes L and Myers SL (2020) U.S. designates China’s official media as operatives of the communist state.

Lai R (2025) Capturing the fourth estate: government influence on U.S. media newspaper of foreign leaders. British Journal of
Political Science.

Lajevardi N (2021) The media matters: Muslim American portrayals and the effects on mass attitudes. Journal of Politics 83,
1060-1079.

2°For example, China’s expulsion of American journalists was initially triggered by the Trump administration’s decision to
designate Chinese news outlets operating in the USA as foreign agents.


https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5
https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5
https://doi.org/10.7910/DVN/UVFUPL
https://doi.org/10.7910/DVN/UVFUPL
https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5

https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5 Published online by Cambridge University Press

12 Ruilin Lai

MOFA (2020). Foreign Ministry Spokesperson Geng Shuang’s regular press conference on March 18, 2020.

Norris P and Inglehart R (2009) Cosmopolitan Communications: Cultural Diversity in a Globalized World. New York:
Cambridge University Press.

Osmundsen M, Bor A, Vahlstrup PB, Bechmann A and Petersen MB (2021) Partisan polarization is the primary psycho-
logical motivation behind political fake news sharing on Twitter. American Political Science Review 115, 999-1015.

Peisakhin L and Rozenas A (2018) Electoral effects of biased media: Russian television in Ukraine. American Journal of
Political Science 62, 535-550.

Qian N and Yanagizawa-Drott D (2017) Government distortion in independently owned media: evidence from U.S. news
coverage of human rights. Journal of the European Economic Association 15, 463-499.

Reporters without Borders (2019). China’s pursuit of a New World media order. Technical Report.

Roberts ME (2018) Censored: Distraction and Diversion Inside China’s Great Firewall. Princeton, NJ: Princeton University
Press.

Rozenas A and Stukal D (2019) How autocrats manipulate economic news: evidence from Russia’s state-controlled televi-
sion. Journal of Politics 81, 982-996.

Sanovich S, Stukal D and Tucker JA (2018) Turning the virtual tables: government strategies for addressing online oppos-
ition with an application to Russia. Comparative Politics 50, 435-454.

Soroka S, Young L and Balmas M (2015a) Bad news or mad news? Sentiment scoring of negativity, fear, and anger in news
content. Annals of the American Academy of Political and Social Science 659, 108-121.

Soroka SN, Stecula DA and Wlezien C (2015b) It’s (change in) the (future) economy, stupid: economic indicators, the
media, and public opinion. American Journal of Political Science 59, 457-474.

Soroka S, Daku M, Hiaeshutter-Rice D, Guggenheim L and Pasek J (2018) Negativity and positivity biases in economic
news coverage: traditional versus social media. Communication Research 45, 1078-1098.

Stanig P (2015) Regulation of speech and media coverage of corruption: an empirical analysis of the Mexican press. American
Journal of Political Science 59, 175-193.

Stukal D, Sanovich S, Bonneau R and Tucker JA (2022) Why botter: how pro-government bots fight opposition in Russia.
American Political Science Review 116, 843-857.

Tracy M, Wong E and Jakes L (2020) China announces that it will expel American journalists.

U.S. Department of State (2022). Russia’s top five persistent disinformation narratives.

Wlezien C, Soroka S and Stecula D (2017) A cross-national analysis of the causes and consequences of economic news.
Social Science Quarterly 98, 1010-1025.

Wong E (2013) Bloomberg News is said to curb articles that might anger China.

Xu X, Kostka G and Cao X (2022) Information control and public support for social credit systems in China. Journal of
Politics 84, 2230-2245.

Young L and Soroka S (2012) Affective news: the automated coding of sentiment in political texts. Political Communication
29, 205-231.

Cite this article: Lai R (2025) Can autocratic power influence the media in democracies? Evidence from China’s expulsion of
American journalists. Political Science Research and Methods 1-12. https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5


https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5
https://doi.org/10.1017/psrm.2025.5

	Can autocratic power influence the media in democracies? Evidence from China's expulsion of American journalists
	Introduction
	Empirical design
	Sample
	Measuring news tone
	Model

	Results
	Main results
	Alternative explanations
	Placebo test
	Chilling effects of expulsion

	Discussion and conclusion
	References


